Hirdetés
Hirdetés

Egészség megbízható forrásból - interjú Szikora Zsolttal, a BiOrganik Online Kft. ügyvezető igazgatójával

SZERZŐ: Tacskó Muki
2011. március 30.
A cikksorozatunk második részében a biotermékek egyik legnagyobb hazai forgalmazójának, a BiOrganik Online Kft. ügyvezető igazgatójának, Szikora Zsoltnak tette fel kérdéseit Tacskó Muki.
Hirdetés

A cikksorozatunk második részében a biotermékek egyik legnagyobb hazai forgalmazójának, a BiOrganik Online Kft. ügyvezető igazgatójának, Szikora Zsoltnak tette fel kérdéseit Tacskó Muki.
Egy kemény kérdéssel kezdem. Számtalan ökológiai gazdálkodásból származó terméket forgalmaznak a webshopukban, amelyek a világ minden tájáról származnak. Honnan tudhatja a vásárló, hogy például a mauritiusi bio nádcukor az tényleg Mauritiusról származik-e, tényleg bio-e és nem mondjuk a Tiszai Vegyi Kombinátban sötétítik be sárral az egyszerű magyar répacukrot?
Nagyon szigorú szakmai protokollok vonatkoznak az ilyen termékek megvizsgálására. Ha külföldről importálunk ilyen élelmiszert, akkor az exportáló ország ökológiai gazdálkodást tanúsító szervezete (ez olyan szervezet, mint például Magyarországon a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft.) tanúsítja, hogy az adott termék ökológiai gazdálkodásból származik. Ezt a tanúsítványt vagy maga a termelő, vagy a külföldi forgalmazó mutatja be nekünk. De a legfontosabb szempont a bizalom: a külföldi biotermelők és -kereskedők már tudják: nem érdemes trükközni, hazudni a termék megfelelőségével kapcsolatban, mert ha valaki egyszer eljátssza a bizalmat a nemzetközi piacon, azt nem lehet többé visszaállítani. Másik fontos garancia lehet a magyar vevők részére, hogy mi gyakran bevizsgáltatjuk még magyar laboratóriumokkal is a termékeket.
Sok piaci elemző szerint a biotermékek piaca Európában az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat. Így van ez Magyarországon is?
Kétségtelen, hogy ez a piac itthon is fejlődik, de nem akkora mértékben, mint külföldön. Ennek talán az az oka, hogy sok ember még nem látja tisztán az egészséges táplálkozás gazdasági kihatásait. Arra gondolok itt, hogy sokan megijednek az ilyen termékek valóban magasabb árától és ezért nem kezdik el ezt az életmódot. Azt viszont nem kalkulálják bele, hogy ha egészségesen élnek, akkor rengeteg más termékre nem, vagy kevesebbet kell költeniük, például cigarettára, alkoholra, húsra és nem utolsósorban orvosra és gyógyszerre. Ha innen nézzük a dolgot, akkor az úgynevezett egészséges életmód nem drágább.
Az előző interjúban dr. Roszík Péter, a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy indokolatlanul drágának tartja a magyarországi biozöldségek, - gyümölcsök árát. Az Önök által forgalmazott termékek is ennyire, kb. 50 %-kal drágábbak?
A mi termékeinknél ez az indokolatlan különbség nincsen jelen. Természetesen valamivel drágább mondjuk a bio durumliszt, mint a nem ökológiai gazdálkodásból származó társa, de az előállítása is többe kerül. Az árakat még azzal is csökkentjük, hogy létezik nálunk az úgynevezett „Naturganik” termékcsoport: ezek nem biotermékek, ugyanakkor hagyományos gazdálkodásból származnak, és nem tartalmaznak tartósítószert, színezéket. Olcsóbbak tehát a Naturganik termékek a biotermékeknél, ugyanakkor nagyon jó minőségűek.
Milyen termékek fogynak a legjobban?
Legjobban az alapvető élelmiszerek körébe tartozó termékek, mint pl. gabonák, pelyhek, magvak stb.
Mit gondol a fair trade mozgalomról? Forgalmaznak-e ilyen termékeket?
Nagy sajnálattal azt kell mondjam, hogy a fair trade termékek magyarországi sikerét egyelőre szinte esélytelennek látom. A magyar fogyasztónak még az is sok, hogy meg kell fizesse a jó minőségű biotermékek magasabb árát, a méltányos kereskedelemből származó többletárat már nem vállalja be. Pedig a fair trade mozgalom a jövő útja, a bolygónk megóvásának egyik eszköze. Éppen ezért mi is forgalmaztunk fair trade termékeket, de ezeket szinte alig vásárolták. A mi vállalásunk egyelőre az, hogy nem forgalmazunk húst, tojást, tejterméket, alkoholt, még akkor sem, ha ezek ökológiai gazdálkodásból származnak. A tejtermékek, joghurtok helyettesítésére szójából készült gyümölcs- és natúr joghurtokat, illetve szójából vagy rizsből készült növényi tejeket árulunk.
Hogyan derítik fel az új termékeket, amelyek érdekelhetik a magyar vásárlót?
Folyamatosan figyeljük a nemzetközi trendeket, a külföldi szakkiállításokat. Ilyen nemzetközi szakkiállítás például az európai BioFach, amit Németországban szoktak tartani.
Mennyi a magyar termékek aránya az árukínálatukban?
Kínálunk magyar termékeket is, sajnos jelenleg nem nagy arányban. Ennek az az oka, hogy nagyon gyakran előfordul, hogy mire megvennénk a terméket a magyar biotermelőtől, a külföldi kereskedők már felvásárolták. Ez is azt jelzi, hogy lenne igény a magyarországi ökológiai termelés, gazdálkodás fejlesztésére, lenne ebben üzlet…
Önnek személyesen mi a kedvenc terméke a BiOrganik Kft. kínálatából?
Nehéz választani, minden termékünket szeretem, mert nem csak forgalmazom, hanem használom, fogyasztom is őket. Egyik kedvencem a bio tisztítószerek csoportja, ezek a termékek, például mosóporok úgy tisztítanak, hogy közben nincsenek ártalmas hatással a környezetre.
Mi a BiOrganik Online Kft. üzletfilozófiája, hitvallása?
Tiszta, egészséges, környezetbarát termékeket szeretnénk eljuttatni minél több magyar emberhez!
Van egy jó vegán recepted? Írj Tacskó Mukinak!
Van egy viccesen megírt főzési élményed? Írj Tacskó Mukinak!
Nyakon öntött a pincér tofupaprikással, vagy éppen elkápráztattak valahol egy szejtánbrassóival? Írj Tacskó Mukinak!
A leveledet ide várom: [email protected]
Tacskó Muki nem csak főzni tud, de álhírekben is erős.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram