Hirdetés
Hirdetés

Dübörög a magyar borturizmus és ezt a borkóstoló foglalások is jól mutatják – Interjú a Borindex alapítóival

SZERZŐ: Takács Zsolt
2022. szeptember 27.
A két magyar fiatal által alapított Borindex a nehéz gazdasági helyzet ellenére is tör előre és már a nemzetközi piac felé kacsintgat.
Hirdetés

2021-ben megkapták az Év Honlapja különdíját és a közönségszavazatok alapján a Borindex lett a legnépszerűbb weboldal turizmus kategóriában, 2022-ben pedig bekerültek a TOP 100 Magyar Agrár Innováció listájára, valamint kockázati tőkebefektetők is fektettek a cégbe, de a piaci értelemben vett siker is elérkezett?

Szabó Máté: Legnagyobb meglepetésünkre már az indulás után is tömegével érkeztek a megrendelések és a növekedés azóta is töretlen: hónapról hónapra 30 százalékos forgalomnövekedést tapasztalunk, erős nyarat zártunk.

Gangl pincészet

A hónapok óta emlegetett, közelgő válság még nem gyűrűzött be a borturizmusba?

Láng Levente: 2021-ben indultunk, így nincsenek releváns összehasonlító adataink, de mi egyelőre nem érzünk visszaesést. Az átlagos kosárérték – egy vásárlásnál elköltött összeg – jelentősen megnőtt a tavalyi évhez képest: a borturisták úgy fest még nem húzták be a kéziféket. Itt az is közrejátszhat - ezt néhány pincészetnél is hallottam -, hogy spórolási céllal sokan lemondták a külföldi nyaralást és inkább belföldön utaztak.

SzM: Ez talán annak köszönhető, hogy jelentős összeget fordítunk a marketingre és egyre több vásárlót érünk el.

A tavalyi évhez viszonyítva hány százalékkal nőtt a borkóstolók ára?

LL: A borkóstolók ára átlagosan 10-15 százalékkal nőtt, a jelentős drágulást az olyan kiegészítő elemek hozzák, mint például a különféle hideg- és sajttálak, ahol számos pincészet beszerzési árai megduplázódtak. Az ilyen mértékű árnövekedést a vevők valószínűleg nem fizetnék meg, ezért sok pincészet inkább a kínált mennyiség csökkentésével próbálja racionalizálni a költségeket.

Németh János pincészete

Miért ennyire népszerű jelenleg a borkóstolóra járás?

LL: Meglepő lehet, de maga a borturizmus egy viszonylag új jelenség. Csupán az elmúlt 1-2 évtizedben kezdett el egyre népszerűbb lenni, előtte nem volt olyan, hogy átlagemberek elutazzanak egy borrégióba, ahol a pincészeteknél vezetett borkóstoló, étterem és szállás várta őket. Ez szinte kizárólag a szakmabeliek és a „borsznobok” szokása volt, és a hétköznapi ember úgy tekintett a borkóstolásra, mint egy unalmas hobbira, ahol emberek egy dohos pincében bort szagolgatnak. Ez a felfogás viszont szép lassan megváltozott és egyre többen ismerték fel, hogy egy borkóstoló sokkal többről szól, mint a borról, valamint ma már a pincészetek is felkészültebbek a vendéglátás terén. A Borindexnek is pont ez a célja, hogy bemutassa a borkóstolás valódi arcát és mindenki számára megkönnyítse a foglalást. Épp ezért ma már az sem ritka, hogy valaki a pincészetek által kínált program köré szervezi a hétvégi kiruccanást.

SzM: Ezenfelül egy borkóstoló nem egy termék, hanem élményt ad kóstolással és pincetúrával: akár több órán keresztül foglalkozik egy adott csoporttal a borász. Fontos megemlíteni, hogy a legtöbb esetben ezeken a borkóstolókon olcsóbb a fogyasztás, mint egy bárban vagy egy étteremben és a borászok pedig tesznek arról, hogy a pincelátogatás egy maradandó élmény legyen mindenkinek.

Madaras János pincészete

Mennyibe kerülnek a borkóstolók a Borindexen?

SzM: Egy alapcsomag 3500 forint körül mozog, ami négy tételt tartalmaz, ez mehet fel egészen 12000 forintig. Ehhez lehet választani hideg- vagy sajttálakat, amik 1800 forinttól indulnak, de 8 ezer forintért már egy igazi gourmet élményt kapunk. Ezen kívül lehetőség van még borvacsorára is, ami 7-20 ezer forint között érhető el, vagy boros workshopra, tanfolyamra 30 ezer forintért.

Milyen nehézségekkel találkoznak most a magyar borászok?

SzM: A munkaerőhiány továbbra is az egyik legnagyobb nehézség a pincészetek számára. Az aszály mellett sajnos szembe kell nézni az energiaárak növekedésével, ami a termelésre jelentős hatással van. A borkóstolások esetén is nehézséget jelent a kóstolóhelyiségek kifűtése és az energiaköltségek kigazdálkodása.

Télen is felkapottak a borkóstolók?

LL: Folyamatosan van valahol szezon, csak a hely változik. Nyáron a Balaton, ősszel és télen a Mátra, Eger és Villány a felkapott.

Kósa pincészet

A kisebb vagy a nagyobb palackszámban termelő pincészetek vannak inkább veszélyben?

SzM: A nagyobb pincészeteknek óriási energiaigénye van a szüreti időszakban és sajnos a csomagolóanyag sem lett olcsóbb az elmúlt 1 évben, de az igazi kérdés az az, hogy lesz-e egyáltalán borospalack a piacon. Már az orosz-ukrán háború előtt is jelentősen megnőtt a palack ára, de a háború kirobbanása óta 2-3 nagy palackgyártót is lebombáztak, ami tovább nehezítette a helyzetet. A nagyobb borászatok a termékek jelentős részét multik polcaira készítik, amik sokkal árérzékenyebbek, mint a kis pincészetek egyéni vásárlói, így talán a családi borászatok, jobban be tudják építeni az áremelkedést a végfogyasztói árba.

Mennyire erős a magyarok tudása a borról?

LL: Az elmúlt tíz évben sokat fejlődött a magyar borkultúra. Nem csak menő lett a borozás, de valamilyen szinten már elvárás is, hogy az embernek legalább valami minimális tudása legyen a borról.

SzM: A Borindexnél az is a célunk, hogy a borkóstolókon keresztül tanítsuk az embereket és megmutassuk nekik, hogy borászatokhoz ellátogatni nem csak egy gasztronómiai élmény, hanem egy életérzés.

A borfogyasztás tekintetében még van hová fejlődni, hiszen a magyar emberek átlagosan évi 35-40 ezer forintot költenek borra, Svájcban ez az összeg már évi 200 ezer forint.

Külföldiek is keresik a magyar borkostolókat?

SzM: Igen. Annak ellenére, hogy egyelőre csak magyar nyelven érhető el a honlap már több csoport érkezett Szlovákiából, Romániából, Németországból és Angliából.

LL: A legtöbb pincészetnél nem probléma az angol, vagy német nyelvű borkóstoló megtartása, de még izlandi nyelven is lehet nálunk foglalni. Hamarosan pedig elindul az oldal angol és német változata, így sokkal könnyebben el fogjuk érni a külföldieket is.

Rustica pincészet

Cél a külföldi borvidékek meghódítása is?

SzM: Igen, elsőként Ausztriát szeretnénk felvenni a foglalható országok közé.

Elsősorban magánszemélyek vagy cégek keresik fel a Borindexet?

LL: Mindkét típus előfordul, bár egyre több a céges, nagyobb létszámú megkeresés.

SzM: Az önkormányzatok között kifejezetten népszerűek vagyunk, de a nagy tech cégek is hamar felfedeztek minket. A közelmúltban folytattuk le az első, több országot érintő nemzetközi online borkóstolónkat egy nagy telekommunikációs multinak.

Harsányi pincészet

Ez hogyan néz ki a valóságban?

LL: Egy egyedileg tervezett ajándékcsomagban küldtünk ki borválogatást a cég nemzetközi partnereinek, a borkóstolót pedig online, Zoomon keresztül tartottuk meg, ahol a borkóstoló vezetőjével együtt kóstolták meg a borokat a résztvevők.

Milyennek ígérkezik a 2022-es szezon? Panaszkodnak vagy örülnek a borászok?

SzM: A szőlők mélyebb gyökerének köszönhetően könnyebb helyzetben vannak a borászok, mint a szántóföldi kultúrával dolgozók, de így is hátrányosan érintette a különböző szőlőfajtákat az aszály. Harmadára esett vissza a szőlőtermés, így várhatóan azok a termelők, akik csak a szőlőt értékesítik, azoknak a bevétele is csökkeni fog, ami a folyamatosan növekvő infláció idején sokakat nehéz helyzetbe hozhat. Itt állami beavatkozásra lenne szükség.

Tovább olvasok:

 

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram