A világ borbárjainak, luxuskategóriás italszaküzleteinek és felsőkategóriás champagne-lelőhelyeinek polcain a nagy múltú Házak csillogó palackjai között sötét üveg dereng fel. Első pillantásra egyszerű, sőt komor látvány, hiszen a fekete kapszula alatt sötét üveg és visszafogott, címerpajzs alakú címke rejtőzik.
A visszafogott külső azonban a világ leghíresebb pezsgőjét takarja. A Dom Pérignon letisztult, konzervatív megjelenése legalább annyira ikonikus, mint a névadó személye, Pierre Pérignon apáté. A pezsgő különleges keletkezését, a csillagok megkóstolásával járó legendát a Dining Guide már több cikkben, írásban is bemutatta. A világhírű pezsgőház most egészen más okból került magazinunk és a világ minden italmagaskultúrával foglalkozó újságjának lapjaira.

Az okot éppen a fentebb leírt címkében kell keresni. A Dom Pérignon ugyanis nemrég mutatta be legfrissebb, a 2015-ös szüretből származó évjáratát, és a szokásos konzervatív megjelenés mellett szokatlanul színes köntösbe csomagolt, limitált számban elérhető palackok is érkeztek a piacra.
Ahhoz, hogy megérthessük, mi áll a címkeakció mögött, érdemes néhány tényt elöljáróban is leszögezni. A Dom Pérignon, mely brand egyébként az LVMH cégcsoporthoz tartozik, úgynevezett vintage only Ház. Ez azt jelenti, hogy a többi champagne-termelővel ellentétben, nem halmoznak fel gazdag reserve-gyűjteményt, azaz korábbi évjáratok alapborait, hogy abból később prestige cuvée-t készítsenek. A prestige cuvée a legtöbb ház zászlóshajója, egy olyan ital, ami évről évre hozza az ismerős karaktert, természetesen a Háztól elvárt magas színvonalon, és ami az egykori szüretek félretett borainak elegyítésével készül.
A Dom Pérignon egészen más elvek szerint dolgozik. A kiemelt területekről csakis az arra méltónak tartott évjáratokban szüretelt szőlő egyben kerül feldolgozásra, átesik a pezsgővé válás tradicionális és varázslatos folyamatán, majd hosszú-hosszú időre az érlelőpincébe kerül. Itt, a pincemester, avagy chef de cave értő felügyelete mellett pontosan annyi időt tölt, amíg az évjárat sajátos ízjegyeit a lehető legszebben és legmagasabb színvonalon prezentálja a pezsgő. Ez alapesetben nyolc-kilenc év, de előfordulnak különleges helyzetek is.

A Ház ikonikus terméke mellett 1959 óta rosé és egy külön kategória is bővíti a Dom Pérignon-kínálatot. A rosé tételek általában több időt töltenek az érlelőpincékben, de még ezen is túl tesz a Plentitude 2, vagy röviden P2 kategória. Ezek azok a palackok, amik a kivételesből is kiemelkedő évjáratokban hosszabb seprőn tartásnak vannak alávetve. Ez azt jelenti, hogy a degorzsálásig nem a szokásos nyolc év, hanem inkább tizenöt, sőt húsz esztendő is eltelhet. A seprőt ezután távolítják el a palackból és a hosszabb érlelésnek köszönhetően mélyebb, összetettebb ízjegyeket tartalmazó pezsgő kilép a piacra, ám címkéjén egy szolid P2 jelzés mutatja, hogy különleges tételről van szó. A választékban nagyon-nagyon ritkán, de felbukkan a P3 kategória is. Ez igen kis mennyiségben készül, az érlelés itt bőven húsz évnél tovább is eltarthat és igazi borbefektetői ritkaságnak számít.
Ha a klasszikus fehér változatot nézzük, eddig összesen negyvenhét Dom Pérignon évjárat került piacra, legelőször az 1921-es, legutóbb pedig, néhány hete, a 2015-ös évjárat is megérkezett.
A 2015-ös év kivételesen nehéz volt a szőlészek és borászok számára. Jól mutatja a kihívások összetettségét, hogy év eleji fagyokkal és hideggel ugyanúgy meg kellett küzdeni, mint az augusztusi aszaló hőséggel és vízhiánnyal. A szüret szeptember hetedikén kezdődött, és a szélsőséges viszonyok ellenére a tőkék kivételesen egészséges fürtöket adtak, ráadásul bőségesen. A pezsgősítést követte az érlelés, melynek végén kiemelkedett egy egyedülálló italélmény, a 2015-ös Dom Pérignon.
Az évjárat összetett aromaprofiljával tűnik ki, amelyben intenzív pörkölt kávés és kakaós jegyek keverednek a hársfavirág, a jázmin és a bazsarózsa finoman virágos aromáival. Fűszerek, ánizs és a kardamom illata találkozik a narancs és a zöld papaya finom, gyümölcsös frissességével.
A pezsgő íze, legyen az bármennyire izgalmas is, mindössze az egyik összetevő az egyenletben, ami a legfrissebb évjáratot különlegessé teszi. A másik összetevő a limitált címke.

A Háztól nem ritka, hogy egyes évjáratok meghatározott számú palackját művészekkel együttműködésben tervezik különlegessé. A Ház kollaborált már sokakkal, Lenny Kravitz, Lady Gaga, David Lynch vagy éppen Björk csak néhány név a listáról. De született már Andy Warhol emléke előtt tisztelgő kiadás is.
2024-ben pedig ismét eljött az idő, hogy a megszokott címerpajzsot különleges ruhába öltöztessék. A legfrissebb évjárat a tragikusan fiatalon elhunyt művész, Jean-Michel Basquiat előtt tiszteleg.
Basquiat, ez a mindössze huszonhét évet élt amerikai alkotó a huszadik század végi neoexpresszionizmus megkerülhetetlen alakja. Objektjei, festményei, költeményei és grafikái világszerte megtalálhatók a legmagasabban jegyzett múzeumokban és rendre felbukkannak a legkomolyabb művészeti árveréseken. Az 1988-ban elhunyt művész korunk egyik legkeresettebb alkotója, akinek rövid életútja alatt sikerült maradandó életművet alkotnia.

Az ő művészete inspirálta a 2015-ös Dom Pérignon címkéit. Az ihletet a művész 1978 és 1983 közötti korszaka szolgáltatta. A Puerto Ricó-i felmenőkkel rendelkező Basquiat ezekben az években street arttal foglalkozott, Brooklyn-szerte tűntek fel falfestményei, és a kézjegyét viselő graffitik. Egyik műve, az In Italian című alkotás is erre a korszakra datálható. A nagyon erős szimbolizmussal dolgozó alkotáson visszaköszönő figurák között ott találjuk a művészre rendkívül jellemző alakokat, az emberi arcot, szemet és (tövis)koronát. A képet ma a Los Angeles Museum of Contemporary Art őrzi.
Ez a mű inspirálta a Champagne Házat új címkéik elkészítésében. A 2015-ös évjárat a huszonhét évesen elhunyt művész halálának huszonhetedik évfordulójára esett. A Dom Pérignon ezt a módot választotta, hogy Basquiat öröksége előtt tisztelegjen.
Összesen három különböző díszdoboz készült, melyek egymás mellé helyezve kirajzolják a teljes képet. A palackok is különleges köntöst kaptak, a Dom Pérignon címerpajzsán különböző színekben ott díszeleg Basquiat háromágú koronája.

A Ház, mely magát mindig is az innováció nagykövetének, a fennálló status quo kihívójának, az ismeretlen felfedezőjének, és az ismert határok áttörőjének tartotta, párhuzamot von saját és az örök lázadó művész filozófiája között. A palackok nem csak a bennük rejlő kivételes évjárat miatt, de a különleges külsőnek köszönhetően is valódi gyűjtői darabok. Nem hiányozhatnak a művészet rajongói, és Champagne kedvelőnek polcairól sem!
Forrás: domperignon.com | thedrinksbusines.com
Tovább olvasok:
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.