Hirdetés
Hirdetés

Dolgozna úgy a vendéglátásban, hogy a nyereség 50%-ából fizetnék a bérét?

SZERZŐ: Tardi Zsuzsanna
2021. augusztus 31.
A munkaerőhiánnyal való küzdelem a vírus előtt is jelen volt a vendéglátásban, és most még inkább sújtja az ágazatot: sokan végleg elhagyták a pályát, mások pedig bizalmatlanok, újabb lezárásoktól és kiszolgáltatottságtól tartanak. Az amerikai Teague Moriarty étteremtulajdos-séf egy már korábban is létező üzleti modellt vetett be a 2021-es helyzet kezelésére, melyben a dolgozóinak még inkább érdekükben áll teljesíteni, ezzel egyenesen arányosan pedig még jobban kereshetnek.
Hirdetés

Nem vonhatjuk le elhamarkodottan azt a következtetést, hogy semmilyen pozitív hozománya nem volt az elmúlt másfél évnek. Sokakat ébresztett rá, hogy ideje megvalósítani az álmaikat, és saját vállalkozásba kezdtek, vagy éppen alternatívát kínált a szektorban dolgozóknak, akik így ráeszméltek, hogy nem szeretnének 16 órában dolgozni egy olyan bérért, amit a vírus alatt választott „kényszermunkájukban” megkerestek akár napi 8 óra alatt. Ez pedig visszafordíthatatlan folyamatokat indított el, globálisan változásokat tapasztalunk a vendéglátó szektorban.

A vendéglátás munkaerőhiánnyal küzd, a konyhákból és a vendégterekből egyaránt eltűnt a képzett személyzet. A versenyhelyzet a kvalifikált munkaerőért új megoldásokra készteti az ágazat vezetőit. Lehet, hogy végre találunk olyan utat, amely segít leszámolni a munkaerő kizsigerelésével?

A Sons & Daughter Michelin-csillagos étterem séfje és tulajdonosa, Teague Moriarty olyan üzleti modellt dolgozott ki, amely szándéka szerint növeli az alkalmazottak elégedettségét, és teljesítésre is ösztönzi őket. A modell szerint a nyereség 50%-át megosztják az alkalmazottakkal, lehetővé téve ezáltal a szakképzett személyzet hiányával kapcsolatos válság leküzdését. Így a személyzet is aktívan részt vesz az üzlet élénkítésében, hiszen érdeke fűződik hozzá, hogy minél sikeresebb működjön a munkahelye. 

Hirdetés

A Sons & Daugther séfje üzleti modelljének átszervezésével alkalmazottai évente minimum 65 000 dollárt kereshetnek, amely több mint 19 millió forintnak felel meg. Az alkalmazotti viszonyba beletartozik a kéthetes fizetett szabadság, táppénz és a teljes körű egészségbiztosítás, emellett a személyzet egyenlően osztja meg egymás közt a nyereség 50% -át, a borravalót pedig 18%-os szervizdíj váltja fel. Az eddigi eredmények és visszajelzések pozitívak voltak, és lehetővé tették Moriarty számára, hogy bővítse csapatát, amikor mások még mindig nem találnak személyzetet.

Nem az amerikai séf azonban az egyetlen, aki megérezte a változás szelét: Ben Shewry, a melbourne -i Atticából már korábban 48 órás munkahétre korlátozta a szakácsaitól elvárt készenlétet. Ezt azzal indokolta, hogy úgy tud többet kihozni az alkalmazottakból, ha négy 12 órás napon dolgoznak a korábban bevett rendszer helyett.

A hasonló kezdeményezések jó gondolatébresztők lehetnek bármely vállalkozó számára. 

Források: 1, 2

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram