Csak néhány évet dolgoztál a szakmában, mielőtt elindultál külföldre, s húsz év után úgy tűnik, megtaláltad a helyed a budapesti Four Seasons-ben. Jobb lett a véleményed a cukrászszakma hazai helyzetéről, amióta itthon élsz, vagy továbbra is hiányolod a fejlődést?
Van egy réteg, akik új irányvonalat képviselnek, és szeretnék motiválni az embereket, hogy ne a bolti készítményeket vegyék, s ők azok, akik kitörnének a középszerűségből. De a szakma nagyobb része képtelen kiszakadni, nem nagyon haladunk előre. A kilencvenes években lerombolódott a cukrászat az olcsó alapanyagok miatt, és nehezen lehet ebből kikeveredni. Én ’99-ben elmentem, mert többre vágytam, és mindenkinek mondom, hogy kifelé, mert itthon nagyon kevés az esély olyan színvonalú helyeken dolgozni és fejlődni, mint Nyugat-Európában. A Four Seasons kivételes lehetőség, de ebből csak egy van az országban. És bármennyire szeretem a fine dining-ot, nekem egy étterem kis szeletét jelenti a szakmámnak, itt viszont belevehetem a reggelit, az afternoon tea-t, a cukrászdát, a tányérdesszertet, ami ugyan nem fine dining vonalat képvisel, de így is kiélhetem magam. A gasztronómia, és ezen belül a cukrászat egy olyan tág világ, amiben csak a saját fantáziád szab határt, szóval nem szabad bennmaradni a dobozban.
Említetted a fine diningot, de közben úgy tűnik, inkább a bisztrók és a kreatív comfort food irányába nyit az étterembe járó közönség. Divat lett a nosztalgiakonyha, hogy nem újragondoljuk az ételeket, hanem inkább tökéletesítjük. A desszerteknél is megjelent ez a trend?
Szerintem elsősorban helytől függ, hogy milyen jellegű a konyha. A Kollázs egy elegáns francia-magyar brasserie, az ételekben is ezt a stílust képviseli. De szerintem a fine dining vonalon továbbra is megvan a modern innováció, a jövőbe tekintő új technikák és a különlegesebb alapanyagok. Engem jobban megfog ez a világ.
Akkor muszáj kompromisszumot kötnöd néha, mert elnézve az étlapot, a mákos guba és a túrógombóc mint tányérdesszert inkább a hagyományokra épít, nem az innovációra.
Igen, nyilván ezekben igazodnom kell az étterem stílusához, és hiányzik például, hogy még szebben tálalhassak, de a cukrászda választékában jóval nagyobb az alkotói szabadság. Akármelyik desszertet említhetném, nálam a tradicionálisak is modern, új stílusban jelennek meg, hiszen
miért csinálnám úgy, mint harminc évvel ezelőtt?
Beleteszem ugyanazokat az ízeket, csak egy másik szemszögből jelenítem meg a tányéron.
A desszertjeid geometrikus formájú művészeti alkotásoknak látszanak, amiket szinte sajnálunk megenni. Amikor elkezdesz tervezni, azért az ízekre fókuszálsz inkább, vagy először a látvány a meghatározó?
Először a látványra koncentrálok, és maga az alkotási folyamat a legizgalmasabb. Az, hogy az alapanyagokból egy olyan művészi munkát kreáljon az ember, amire sokan azt mondják, nincs szívük megenni, de a kóstolás is ugyanolyan izgalmas hatást nyújtson, vagyis meg kell tartani a legmagasabb szintet nemcsak esztétikailag, hanem az ízekben is. Nálam ez úgy működik, hogy
először rajzolok. Bevillan egy kép, milyennek akarom látni az adott desszertet
a tányéron, és ezt papírra kell vetnem. Van, amikor este agyalok ezen, lefekvés után is, ha nem bírok elaludni, és inkább felkelek, nehogy elfelejtsem reggelre, ami eszembe jut ilyenkor. A látvány kitalálása után megnézem, mik a jellemző alapanyagok az adott évszakban, milyen nem megszokott ízpárosításokat lehet kihozni belőlük, és ezek technikailag milyen módon állhatnak össze a desszertben.
Mennyire tudod átadni vagy elvárni a rád jellemző lendületet és alkotókedvet a csapatodtól?
Már sikerült a kollégákat is úgymond megfertőzni, ők is nyitogatják a szárnyaikat, és jönnek az ötleteikkel. Nekem fontos, hogy motiváltak legyenek, teret kell adni nekik, hogy élvezzék, amit csinálnak. Van tíz emberem, akikre figyelek, ismerem, milyen az ő pozíciójukban lenni, és tudom, ebben a helyzetben nekem mire lett volna szükségem ahhoz, hogy ösztönözve érezzem magam. Hála istennek a csapat aktív, kreatív és nagyon előre gondolkodunk. Hetekkel ezelőtt elindult a téli desszertlap, de már majdnem kész vagyok a tavaszival. A kollégáknak is hagyok helyet, és a javaslataik alapján megbeszéljük, összerakjuk az ízeket. Már a vendégeink is hozzászoktak, hogy negyedévente változik a kínálat, és várják, kérdezik, mikor cserélünk. Jó érzés, hogy háromhavonta teljesen újat alkothatunk, folyamatosan bővítjük a választékot, így nem válik monotonná senki számára a munka.
Új trendnek számít, hogy cukor helyett inkább magasabb cukortartalmú gyümölcsöket használnak természetes ízesítőként. Nálad is jellemző ez, vagy inkább a szezonalitást követed a gyümölcsök felhasználásában?
Én nem feltétlenül megyek ezen a vonalon az édesítésben, bár készítettem egy karácsonyi kuglófot, amiben sütőtök van. De inkább arra törekszem, hogy a gyümölcs ízét minél intenzívebben megtartsam. Ha nem szeretjük a citrusokat, ne együk,
de ha szeretjük, ne ellensúlyozzuk cukorral az ízt!
A pürékből is százszázalékosat használok, cukor nélkül, a saját jellegét megtartva. És nagyon fontos a szezonalitás, az adott évszakra jellemző alapanyagok. Nálam augusztus végére lement az összes nyári gyümölcs, ilyenkor télen gesztenye, magvak, szilva, mandarin, narancs, banán kerül élő, ezeknek van most az ideje.
Viszonylag kevés csokoládét látni a desszertlapon. Azért, mert kevésbé használod alapanyagként, vagy inkább a sokféleségre törekszel?
Imádom a csokit, de egy viszonylag szűk kínálatnál nem lehet mindegyik desszertben, mert akkor a vendég „ecc-pecc kimehetsz”-módszerrel választana közülük… Elég sokat dolgozom a Harrerékkal, eleve ők készítik nekünk a Gresham-csokoládét. Fantasztikus ez a szakma is, és hihetetlen, milyen különbségek vannak a kakaóbabban, abban, hogy hány percig pörkölik, és az milyen plusz ízeket fog kihozni. Pont ezért én is odafigyelek arra, hogy a desszertekben a lehető legjobban visszaadjam a csokoládé ízvilágát. És minden elismerésem a magyar bean to bar-osok felé, mert ebben nagyon jók vagyunk.
Olvasson arról, mit is jelent pontosan a bean-to-bar!
Igaz, sokféle módon kiéled a kreativitásod, de van olyan terved, hogy nemzetközi versenyen is kipróbáld magad?
Érdekes, hogy ezt kérdezed, mert egy ideje nagyon felcsigáz a gondolat, hogy elinduljak egy világversenyen. Két nagy nemzetközi bajnokság van a cukrászszakmában, az egyik a Coup du Monde de la Pâtisserie, ami egy csapatverseny, a másik pedig a World Chocolate Masters, ami egyszemélyes, vagyis nincs commis, én ezen szeretnék indulni. Artisztika, bonbonkészítés, tányérdesszert és snack-to-go feladatokból áll a verseny, és ugyanolyan komoly háttércsapatot követel a felkészülési folyamat, mint egy Bocuse d’Or. Az országos bajnokságok 2020-ban zajlanak, és mivel itthon nincs ilyen, egy másik ország nevezőihez kell csatlakoznom. Ahhoz viszont, hogy ez megvalósuljon, meg kell találnom a szponzorációs hátteret is, mivel ez egy, a Bocuse-hoz mérhető, nagy költségvetésű projekt. A pénzügyi része a legnehezebb kihívás, pedig egy nemzetközi siker jót tenne a hazai szakma egészének.
Ez nagyon ambiciózus terv, de azt is hallani, hogy nemcsak a csokoládékészítés, hanem a kenyérsütés iránt is érdeklődsz. Lehet, hogy saját pékség is lesz a hotelben előbb-utóbb?
A véremben van a pékszakma iránti érdeklődés, és végre ebben is lett itthon egy forradalom, egyre többen értékelik a valódi kenyeret, s a kovász illatát. Ha úgy alakulna, nagyon szívesen tartanék egy péket, és abszolút illene ez a vonal a brasserie-hez.
Mit ajánlanál a desszertjeid közül azoknak, akik beülnének hozzátok, vagy vásárolnának valamit a cukrászdából?
Egyrészt, hogy jöjjenek bátran, mert az emberekben az a tévhit él, hogy ide nem lehet aranytömb nélkül betenniük a lábukat, pedig nem mi vagyunk a legdrágábbak a belvárosban. Ezért is szeretnék még nagyobb teret adni az utcafront felé, hogy a hazai közönség jobban megismerjen minket, bár igaz, sok magyar törzsvendégünk is van. Miket kóstoljanak? A Mont Blanc-t mindenképp a francia gesztenye miatt, mert sajnos a magyarnak nem sok köze van a valódi gesztenyéhez. A répatortát is ajánlom, ez egy mézeskalácsos, piros almás, korianderes desszert, vagy a Kollázs flódnit, de igazi téli íz a banános-mogyorós tortánk is.
Te kire, mire lennél most kíváncsi a cukrászvilágban, ha lenne időd egy kis pihenésre és utazásra?
Például Párizs legújabb cukrászdájára, amit a világ egyik leghíresebb cukrásza, Cédric Grolet nyitott, ez a Cédric Grolet Opéra. Ő Alain Ducasse mellett nőtt fel, aki pedig elkezdett bean to bar-ozni és csokoládébárokat nyitni, Párizs mellett már Londonban és Tokióban is vannak üzletei. Mindkettőjük helyeit nagyon megnézném, de minden érdekel a szakmában á-tól z-ig. Muszáj, hogy értsek hozzá, csak akkor lehet fejlődni. Nézd meg, mennyit változott a gasztronómia az elmúlt húsz évben, lépést kell tartani, különben lemorzsolódunk.
Olvassa el decemberi interjúnkat a budapesti Four Seasons Hotel Gresham Palace executive-chefjével, Győrffy Árpáddal is!
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.