Hirdetés

Pontosan ma 50 éve hunyt el Hamvas Béla, a magyar irodalom egyik legkülönlegesebb figurája, filozófus-írója. Bontsunk meg ma este egy üveg jó magyar bort a tiszteletére, és olvassunk tőle!

Hirdetés

Hamvas Béla életműve gyakorlatilag egy életre ellátja az irodalmára fogékony lelkeket olvasnivalóval. Egy-egy esszéje vagy akár csak gondolatmenete, ahányszor olvassuk, annyiszor kicsit mást mesél. Ahogyan az a jelentős alkotásoknál lenni szokott, más-más életkorunkban, életszakaszunkban olvasva szinte az újdonság erejével hatnak az írásai.

Hamvas talán a legszebben író filozófusunk, a borról írt sorai pedig már inkább egyfajta prózai költészet, mint esszéirodalom.

1948 és ’51 között Szentendre mellett, Kőhegyen maga is a földdel foglalatoskodott, kertészkedett, gyümölcsöt termesztett. Az író, szerkesztő és könyvtáros Hamvas élete nehéz időszakában, a rendszer által elnémítva és kényszernyugdíjazva, 1951 és ’64 között segédmunkásként és raktárosként volt kénytelen munkát vállalni. Hazáját ekkor sem hagyta el.

Néhány emlékezetes részlettel emlékezünk meg a mesterről a Bor filozófiája című kötetből; borvidékajánlásai előtt egy gondolatsorral a puritánokról.

Hirdetés
Hamvas talán a legszebben író filozófusunk, a borról írt sorai pedig már inkább egyfajta prózai költészet, mint esszéirodalom.

1948 és ’51 között Szentendre mellett, Kőhegyen maga is a földdel foglalatoskodott, kertészkedett, gyümölcsöt termesztett. Az író, szerkesztő és könyvtáros Hamvas élete nehéz időszakában, a rendszer által elnémítva és kényszernyugdíjazva, 1951 és ’64 között segédmunkásként és raktárosként volt kénytelen munkát vállalni. Hazáját ekkor sem hagyta el.

Néhány emlékezetes részlettel emlékezünk meg a mesterről a Bor filozófiája című kötetből; borvidékajánlásai előtt egy gondolatsorral a puritánokról.

A puritán a bornál jobban semmit sem gyűlöl

“A puritánsághoz igazi erőt az ad, hogy ő a desperát ateista. Minden nőt, aki az átlagon túl csinos, máglyára küldene; minden zsíros, vagy cukros falatot a disznóknak szórna; a nevetőt életfogytiglani fegyházra ítélné; a bornál jobban semmit sem gyűlöl, illetve és valójában a bornál jobban semmitől sem fél. A puritán maga az absztrakt ember. A szívtelen. Az ateistáknál mindig inkább a szívvel van baj, mint az ésszel. A puritán a tömény szívidióta. A világtörténet legvéresebb csatáit és legirtózatosabb forradalmait a puritánoknak köszönheti. Mindezt azért, mert szegény, Isten helyett elvet talált, és ő ezt tudja. Tudja, hogy desperát. Látja, hogy nem megy, mégis tovább csinálja. Ha egyetlenegyszer disznótoron venne részt, alaposan jóllakna szűzpecsenyével, hurkával, friss kolbásszal, enne hozzá ecetben savanyított paprikát, hagymát, baracklekváros fánkot, és meginna két üveg szekszárdit, meg lehetne menteni. De nincs az a hatalom, amely erre rá tudná bírni.”

Szenvedélyes szerelemre csak szekszárdit

“Igen, a SZEKSZÁRDI. Amíg nem jártam arra, nem is volt igazi és helyes képem róla. De amióta láttam a várost a fák közé rejtőzve, fölötte a dombbal, a messze kifutó szőlőkkel, szippantottam levegőjéből, azóta tudom, hogy itt csak ilyen bor teremhet. A SZEKSZÁRDI kifejezetten nőbor, éspedig leginkább huszonhét-huszonnyolc éves asszonyhoz hasonítanám, erejének és szépségének teljességében, szerelmi tudásának csúcspontján, tökéletesen felszabadulva, de bámulatra méltó ízléssel és elképzelhetetlen édes tűzzel.
A SZEKSZÁRDI a lakodalom bora. Ez emeli át a menyasszonyt a házasságba. A merő tiszta Vénusz-bor. A fiatal SZEKSZÁRDI-t sohase keverd, de az öreget soha ne igyad tisztán, ha nem akarsz vesztedre törni.”

A hegyaljai is nő: királynő

“A HEGYALJAI-t is nőnek tartom, de királynőnek. A magam részéről nem tudnám elképzelni, hogy hosszabb ideig minden nap HEGYALJAI-t igyak, bár nem tartom magam hétköznapi embernek. Az egész világ tudja, hogy a HEGYALJAI-nak sehol másutt nem található díszei vannak. A borok általában ott élvezhetők maradéktalanul, ahol termettek. Ez egészen természetes; a gyümölcs is fáról tökéletes, mert a szállítás alatt éppen a legnemesebb és legüdítőbb olajok belőle eltűnnek. De nagy díszeitől, mint mondják, a tengeri szállítás sem tudja megfosztani. A legméltóbb ivási mód: a nagy ebédek és vacsorák után kis pohárral. Lakodalomkor, mielőtt a vendégsereg elszéled, útra, Szent János-áldásként. Ki milyet szeret, aszút, vagy szamorodnit, édeset, vagy szárazat. Ez a nagy nyilvánosság bora. Hangversenyek szüneteiben, operában felvonás közt pompás, már csak azért is, mert egyike a legmuzikálisabb boroknak. Akinek rejtélyes betegsége van, igyon HEGYALJAI-t. Az asszony, ha azt akarja, hogy méhében levő gyermeke büszke és királyi lény legyen, igyon HEGYALJAI-t. A művész, ha művét befejezte, és sikerült, ünnepelje meg és igyon HEGYALJAI-t.”

Egri borok, a hősiesek

“Az EGRI-ről, főképp a vörösről most csak annyit, hogy ez is minden alkalomra, ünnepre, ebédre, kettesben, egyedül, egyaránt tökéletes. Számomra az EGRI mindig kapcsolódott a hősies szenvedélyekkel. Ha EGRI-t iszom, azonnal nagy és heroikus tettekről kezdek álmodozni.”

A görög és kínai: a badacsonyi és a szentgyörgyhegyi

“Végül a BADACSONYI és a SZENTGYÖRGYHEGYI. Mind a kettő hímbor, éspedig minden fajtájában az. A férfilény minden árnyalata megvan benne, az önmagában gyönyörködő Nárcisszusztól az aszkétáig, és a királyi előkelőségtől a bohémségig. Nagy szó. Mert mindegyik hegy egész kozmosz. Valamennyi fajta megterem itt, a rajnai és olaszrizlingtől kezdve az aszúkig. A nagy híres fajták a szürkebarát és a kéknyelű. A BADACSONYI és a SZENTGYÖRGYHEGYI között levő különbségről, majd ha az egyetemen a bortudományi tanszékre kineveznek, egy fél évig fogok előadni. Ez az iskolapéldája annak, hogy két nagy bor miben tud egymáshoz hasonlítani és miben tud különbözni. A BADACSONYI olyan, mint a világhírű művész, a SZENTGYÖRGYHEGYI olyan, mint az a művész, aki világéletében szobájából is alig mozdult ki, és mégis nagyobb művet teremtett, mint akit ünnepeltek. Mind a kettőben megvan a nagyság, de az egyiket olimpiai, a másikat kínai, tao nagyságnak nevezném. Különös, hogy mennyire nem tudok a kettő között választani. Már-már döntöttem a SZENTGYÖRGYHEGYI mellett, de mikor megittam egy pohár badacsonyi rizlinget, melléje álltam; aztán esküdtem a BADACSONYI-ra, de csak addig, amíg a SZENTGYÖRGYHEGYI-hez nem jutottam. Végül is mi akadályozhat meg abban, hogy görög is legyek, meg kínai is?”

FACEBOOK TWITTER GOOGLE PLUS