Hirdetés
Hirdetés

Bátor húzás volt a Nespresso málnaízű kávéja, de bejött - Interjú Flesch Gáborral, a cég magyarországi üzleti vezetőjével

SZERZŐ: Szász Eszter
2022. december 19.
A kétezres évek elején még csodálkozva néztük a külföldről behozott kávégépeket, amelyekből egy gombnyomással néhány perc alatt tökéletes kávét főzhettünk – mindössze forró víz és egy kapszula segítségével.
Hirdetés

Bár a svájci székhelyű Nespresso 1986 óta működik, Magyarországon 2006-ban nyitotta meg első üzletét – ahogy a cég nevezi, Boutique-ját – Budapesten, az Andrássy úton. Később bevásárlóközpontokban, prémium üzletek mellett jelent meg az elérhető luxust megtestesítő Nespresso. Flesch Gábor 2007-ben lett a svájci vállalat magyarországi üzletfejlesztési menedzsere, 2011-től már vezetői pozíciót töltött be. 2018-ban a skandináv régióban alakította tovább a Nespresso stratégiáját, idén októbertől pedig a cég magyarországi üzleti vezetőjeként dolgozik. Flesch Gábort arról kérdeztük, milyen most a kávécég pozíciója Magyarországon.

Flesch Gábor

Milyen különlegességgel készültek az ünnepekre?

A Nespresso-nál hagyomány, hogy az év végére limitált szériás kávékülönlegességekkel jelenik meg a piacon. Idén a francia mestercukrászt, Pierre Hermé-t hívtuk segítségül a kollekció megalkotásához. A „cukrászművészet Picassójának” is nevezett mester neve biztosan nem cseng ismeretlenül a Dining Guide olvasói előtt, hiszen egyet jelent a legmagasabb minőséggel. A 2016-ban a világ legjobbjának választott Hermé tehetségével megújította a cukrászatot, és megteremtette annak egy különleges, semmihez sem fogható ágát, az haute pâtisserie-t. Olyan ízvilágú kávékat szerettünk volna az idei ünnepen piacra dobni, amilyen különös és izgalmas cukrászsüteményeket készít Hermé. A kávékhoz igazítva a kollekcióban helyet kapó kekszet és a csokoládét is közösen készítettük el. De az ízesített kávék mellett természetesen egy klasszikus eszpresszó is helyet kapott a limitált szériában is.

Pierre Hermé

Mennyire szeretik a magyarok az ízesített kávékat? 

Az a tapasztalatunk, hogy a fogyasztók világszerte egyre szívesebben próbálják ki a megszokottól eltérő ízű kávékülönlegességeket. Ez a trend Magyarországra is igaz, sőt nálunk különösen szeretik az emberek az ízesített kávékat. Vannak olyan, korábban limitált kiadásként bevezetett ízeink – például a vanília, karamell vagy mogyoró ízesítésű kávéink – amelyek később bekerültek az állandó kínálatba.

Bevallom, az idei egyik íz, egy málnás süteményt idéző kávé bátor húzás volt, és bár az eladások alapján nagyon sikeres, nem tudom garantálni, hogy valaha is bekerül a permanens kínálatba.

Az ünnepi időszakhoz viszont tökéletesen illik.

Milyen arányú az offline és az online rendelés? Terveznek-e Boutique-bezárásokat, vagy marad az offline jelenlét a mostani formájában?

Magyarország egészen a pandémia kitöréséig elmaradt az online kereskedelem terén a nyugati országoktól. Az elmúlt két évben aztán – érthető módon – hirtelen megugrott az online értékesítés, de ezt a helyzetet inkább a kényszer szülte. Voltak olyan fogyasztóink, akik korábban sosem rendeltek online, de a pandémia erre kényszerítette őket, és rájöttek, milyen egyszerű. A koronavírus-világjárvány lecsengésével kezd visszarendeződni az arány az online és az offline csatornák között. Ugyanakkor ahhoz, hogy valaki bizalommal tudjon rendelni, ismernie kell az adott márkát, ehhez pedig elengedhetetlen az offline jelenlét, vagyis hogy működjenek az üzleteink. A Boutique-online arány Magyarországon megfelelő a jelenlegi formájában, alapvetően nem fogunk változtatni a meglévő struktúrán.

Mi alapján döntik el, hol nyitnak új üzletet?

Miután prémium márkáról beszélünk, nagyon fontos, hol jelenünk meg. Általában bevásárlóközpontokban nyitunk új üzletet, prémium márkák mellett. Sok esetben azt látjuk, hogy ahol mi jelenünk meg elsőként, oda szívesebben jönnek más top márkák is. 

Előfordult, hogy nem vált be a koncepció?

Ahhoz, hogy rájöjjünk, hol működik vagy nem működik egy Boutique, először nyitni kell. Ennyi kockázatot vállalunk, egyelőre úgy látjuk, hogy többnyire jó döntéseket hoztunk.

Mennyire jellemzi a kávépiacot az áringadozás?

Ha az elmúlt húsz évet nézzük, az utolsó kiugró világpiaci árváltozást talán a 2008-as gazdasági világválság idején éltük meg. 2009-től a Covid-világjárvány kezdetéig az árak nagyjából stabilak maradtak. Az elmúlt pár évben láttunk újra nagyobb áremelkedést. Ez három tényezőn múlt: a termés minőségén, a világjárvány miatt kialakult nehézségeken, így a logisztikai költségek emelkedésén és a kereslet élénkülésén. Idén aztán ismét kezd megszelídülni a kávé világpiaci ára, ennek most egyik fő oka az, hogy Brazíliában végre elég csapadék esett. Az éghajlatváltozás és ezzel együtt az időjárás ugyanis még mindig az a tényező, ami a legtöbbet nyom a latban.

Érezhető forgalomcsökkenés a mostani gazdasági helyzetben?

Fontos, hogy a Nespresso-t nem trendi, hanem prémium márkaként, kiváló minőségű kávéként pozícionáljuk. A mi fogyasztóink ezt a minőséget keresik, és nem mondanak le róla a megnövekedett árak miatt sem.

A kávézás olyan élmény, amely forintosítva még mindig nem a megfizethetetlen kategória.

Tapasztaltak-e olyat, hogy a fogyasztók engednének az igényeikből, és inkább a kompatibilis, olcsóbb kapszulákat választják az eredeti helyett?

Az, hogy ennyi kompatibilis kapszula jelent meg a hazai piacon, egy dolgot árul el: hogy a Nespresso rendkívül sikeres. Az elmúlt évben azért éreztünk némi csökkenést a saját eladásainkban, mert előtte a pandémia idején hirtelen megugrott a kereslet, és most kezd visszaállni a korábbi állapotra. Azt gondolom, nem a kávé az a fogyasztási, élvezeti cikk, amelyről lemondanának az emberek, de természetesen látjuk az infláció emelkedését, így elképzelhető, hogy lesz, aki kevesebb kávét fog vásárolni. Mi még nem érezzük a csökkenést, a versenytársak nevében pedig nem nyilatkozhatok.

 

Előfordulhat, hogy a kávé iránti kereslet meghaladja a kínálatot? Elfogyhat a kávé?

A kávézás iránti igény világszerte egyre növekszik. Ebben a folyamatban fontos a minőségi kávézás szerepe. Egyre több fogyasztó keresi a legjobbat, ugyanakkor ezt fenntartani csak úgy lehet, ha lesz elég termőterület, ahol a kávé termeszthető. Ezzel pedig egyre rosszabbul állunk. A szakértők számításai szerint a klímaváltozás miatt a jelenleg vadon termő kávéfajták 60 százaléka van veszélyben, és 2050-re a kávétermesztésre használt földterületek 50 százaléka alkalmatlanná válhat a megművelésre. Nagy a tét: rengeteg farmer függ a kiváló minőségű kávék piacának hosszú távú működésétől. Az idei nyár szélsőséges hőhullámai bebizonyították, hogy az éghajlatváltozás riasztó jelenségei már most is velünk vannak, és a kávé esetében is rendkívül súlyos a probléma. Mindazonáltal mi mindent megteszünk azért, hogy biztosítsuk a kávé jövőjét. Az éghajlatváltozás hatásai ellen többek között regeneratív (talajmegújító) mezőgazdálkodási és karbonkibocsátás-csökkentő megoldásokkal, például agrár-erdőtelepítéssel küzdünk, de ennél még tovább megyünk.

Fotó: Nespresso Facebook oldala

A fenntarthatóság működésünknek mindig is az egyik legfontosabb mozgatórugója volt, ezért 20 éve elindított fenntarthatósági programunkban világszerte szorosan együttműködünk a farmerekkel, segítve őket szociális körülményeik javításában, valamint a fenntartható gazdálkodási módszerek meghonosításában. Mi nem a világpiaci tőzsdén vesszük a kávét, hanem direkt kapcsolatban állunk a farmerekkel. Edukáljuk és támogatjuk őket abban, hogyan érjenek el jobb minőséget és terméshozamot, így biztosítjuk magunknak a folyamatos beszállítást. Azzal is motiváljuk a termesztőket, hogy a jó minőséget meg is fizetjük.

A Nespresso a normál piaci árnál 30-40 százalékkal drágábban veszi a kávét, de a hasonló minőségű kávékhoz képest is plusz 10-15 százalékos felárat fizet. Az a célunk, hogy a farmernek megérje magas minőséget termeszteni.

A home office egyre népszerűbbé válásával hogyan változott a gépek irodai beszállítása?

Ha a nemzetközi trendeket nézzük, akkor azt látjuk, hogy az otthoni fogyasztás kezd visszaállni a 2019-es állapotokra, az irodákban és a HORECA-szektorban emelkedést látunk. Idén már több gépet adtunk el irodáknak, mint 2019-ben. A munkáltatók zöme a pandémia után visszavárja a dolgozókat az irodába, motiválja őket a visszatérésre, ennek egyik eszköze lehet a kávésarkok kiépítése. Ez számunkra nagyon kedvező jelenség.

Olykor támadják a Nespresso-t a használt kávékapszulák miatt. Hogyan lehet a lehető legkisebbre csökkenteni a környezetterhelést?

Azért fejlesztettük ki a kapszulába zárt kávét, hogy a lehető legfrissebben, legmagasabb minőségben tudjuk kínálni ezt az italt. Azért használunk alumíniumot csomagolóanyagként, mert ez a fém tökéletesen és hermetikusan elzárja a fény és az oxigén elől a kávét. A másik, nagyon fontos szempontunk pont az újrahasznosításhoz kapcsolódik, ugyanis az alumínium 100 százalékban újrahasznosítható. A mi dolgunk, hogy megteremtsük ennek a lehetőségét, illetve hogy edukáljuk erről a fogyasztót. Ezért saját kapszula-újrahasznosítási rendszert építettünk ki, amely ma már több mint 70 országban elérhető, Magyarországon minden vásárló számra. Leadhatják a Boutique-okban vagy átvételi pontokon, vagy online rendelésnél futárszolgálattal is visszaküldhetik hozzánk a használt kapszuláikat –, és mi gondoskodunk arról, hogy a hozzánk visszajuttatott kapszulák alumínium alapanyaga és a kávézacc is újrahasznosuljon.

Fotó: Nespresso Facebook oldala

Számokban kifejezve: jelenleg Magyarországon a használt Nespresso kapszulák 46-47 százalékát hasznosítjuk újra, amely jóval magasabb arány, mint a nemzetközi, 30 százalék körüli átlag; de célunk, hogy ezt az arányt folyamatosan tovább növeljük. Fenntarthatósági törekvéseinket mindenképpen folytatnunk kell: ennek egyik lépése, hogy 2023-ban papíralapú kapszulákat vezetünk be, egyelőre csak a svájci és a francia piacon, amelyek alkalmasak az otthoni komposztálásra. Ezzel nem célunk kiváltani az alumíniumot, ezt az új típusú kapszulát azok számára fejlesztettük ki, akik szeretnének és tudnak is otthon komposztálni. 

Az Európai Unióban szabályozzák majd, hogy bizonyos termékek milyen csomagolásban kerülhetnek piacra. Ez mennyiben érintheti a Nespressót?

Üdvözlünk minden olyan törekvést, amely az újrahasznosított csomagolóanyagok terjedését szolgálja, és régóta úttörőnek számítunk ebben is. Mára a Nespresso kapszulák 80-85 százalékban újrahasznosított alumínium felhasználásával készülnek, ráadásul a vállalat 2014 óta több mint 240 millió svájci frankot fektetett be globálisan az újrahasznosítási infrastruktúrába. Részletesen kielemezzük majd az Európai Bizottság javaslatát, és továbbra is konstruktív részesei maradunk a döntéshozókkal folytatott egyeztetéseknek.

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram