Hirdetés
Hirdetés

Bangjja Yugi | Bronzból öntött asztalkultúra

SZERZŐ: Király Márton
2024. május 16.
Az európai asztalkultúra csúcsán kézzel festett porcelánedényeket, veretes ezüstneműt, fúvott üvegpoharakat és keményre vasalt damasztabroszt találhatunk. E műalkotások mindegyike az étel és az élet szeretetét ünnepli, és tanúskodik készítőjének szaktudásáról, művészien igényes munkájáról, miközben méltó helyet biztosít a rákerülő ételnek, és fel is kínálja azt.
Hirdetés

Az ázsiai asztalkultúra sincs híján a mesterkezek formálta edényeknek, szoborszerűen tökéletes étkészleteknek. A hagyományos, kézzel készült termékek tisztelete, a fennmaradt, megőrzendő tudás és alkotás pedig mind megtalálható a világ egyik legdrágább és legkülönlegesebb fém étkészletében.

Bangjja yugi. A tradicionális módon készített koreai bronztárgyak gyűjtőneve számos tárgyra vonatkozik. Az így készült termékek listája a kanáltól a gongig terjed, de közös nevezőjük az szinte szakrális tisztelet, ami övezi őket. A valódi, kézzel kovácsolt bronzedények, kanalak, evőeszközök drága, de hagyománnyal átitatott képviselői a távol-keleti asztalkultúrának, évezredes történelmüket pedig tovább írja néhány elkötelezett mester.

Fotó: Facebook – Gochujar

A koreai bronzművesség gyökerei időszámításunk előtt ezerháromszázig nyúlnak vissza. A Krisztus utáni kilencedik századra már komoly szabályrendszerrel, művészeti motívumkinccsel, készítési hagyományokkal kiegészített önálló iparág, sajátos népművészet vált belőle.

Ekkoriban, azaz mintegy ezeregyszáz évvel ezelőtt a szomszédos országok, közeli kultúrák is felfedezték maguknak a koreai bronz kiváló minőségét, kézműves esztétikáját. A Kína és Japán felől érkező kereslet ezek után nem csak biztosította a népművészet fennmaradását és tovább élését, de a koreai mindennapoknak elválaszthatatlan részévé is tette. Nemzetük büszke exporttermékét a koreai családok is az asztalaikon tudhatták, és a bronzedények a helyi asztalkultúra megkerülhetetlen elemi lettek.

A tudás és a módszer túlélése persze nem jelentette azt, hogy a hagyományos bangjja yugi történetének ne lettek volna nehezebb részei. Az élő hagyomány, a szépen lassan világszerte ismert kuriózummá válás és az egyre inkább növekvő kereslet a modern időkkel karöltve elérték azt a változást, ami évszázadokon keresztül elképzelhetetlen volt, és a koreai bronzipar a modernizálás útjára lépett.

Fotó: Facebook – Gochujar

Az iparban megjelentek a gépek, a kézimunkát felváltották a költséghatékony és gyors módszerek, a termékek száma pedig ugyan növekedésnek indult, de ez a minőség erős bezuhanásával járt együtt.

A hagyomány azonban erős, sok mindent túlélő jelenség. A tradicionális, kézzel készülő bangjja yugi nem tűnt el, sőt, reneszánszát éli. A nyolcvanas években a koreaiak úgy döntöttek, nem szeretnék, ha asztalaikról hiányoznának a valódi bangjja yugi edények, és nem érik be többé a gyártósoron készült gyors megoldásokkal. A tradicionális műhelyek felé forduló réteg pedig lehetővé tette, hogy a mai napig működjenek olyan egységek, ahol a lehető leghagyományosabb, legősibb módszerekkel készítik a koreai bronz rizsestálakat, tányérokat és kanalakat.

A hagyományos műhelyek pedig működnek, némelyiket hivatásukban megöregedett, és a koreai kormány által hivatalosan is élő nemzeti kincsnek m

minősített iparlegendák, mesterek vezetik. A kézzel kalapált koreai bronz mesteri műveléséért pedig valóban egy életet kell áldozni.

Fotó: Facebook – Gochujar

A folyamat elképesztően egyszerű, mégis hihetetlenül nehéz. Az egész a megfelelő bronzötvözet megalkotásával kezdődik. A pontos recept szerint az ötvözet hetvennyolc százaléka réz, a maradék huszonkét százalék ón legyen. A két fémet ezek után egy öntőformában összeolvasztják. A keveréket ezerháromszáz fokra hevítik, sőt felforralják. Ez ugyan magasabb a fentebb említett fémek olvadáspontjánál, ám ez garantálja a tökéletes egyesülést, valamint azt is, hogy a fémbe oda nem illő, szennyező részecskék tökéletesen megsemmisülnek a pokoli hő hatására, ráadásul a kész bronz sokkal rugalmasabb, nyújthatóbb is lesz ezáltal.

Az olvadt fémet egy kőből készült, kerek kokillába öntik. A korong formájú, enyhén domború aljú öntvényt ezek után újra felmelegítik, majd kezdetét vesz a kalapálás. A folyamatot egyszerre négy ember végzi. Hárman felváltva kalapácsütéseket mérnek a korongra, egyvalaki pedig fogóval tartja, elmozdulás ellen rögzíti a tárgyat.

Elképesztően gyors és pontos ütésekre van szükség, hiszen a hűlő fém csak nagyon rövid ideig alakítható, nyújtható, és elég egy rossz mozdulat, hogy a folyamatot idő előtti tragédia szakítsa félbe. Itt pedig nem csak az edény tönkremenetelére kell gondolni, a hűlő bronz lepattanó, törötten szálló szilánkjai a munkásokat is komoly veszélynek teszi ki.

Fotó: Facebook – Gochujar

A folyamat ezek után megismétlésre kerül. A lassan formát öltő edényt számtalanszor melegítik újra, és kalapálják elképesztően aprólékos munkával késszé. A kalapálást, a tűzhevítést, a kiemelést mind olyan munkások végzik, akik szó szerint éveket töltöttek azzal, hogy a munkafolyamat rájuk bízott részét elsajátítsák, és tökéletesre fejlesszék.

Ahhoz, hogy valaki a folyamatot lezáró fényesítésben részt vehessen, tíz évet kell a műhelyben tanulással tölteni, és csak ezek után engedik, hogy a lábbal hajtott állványhoz érhessen. A műhelyekben nem használnak vonalzót sem, érzésre, szemre történik a kívánt méretek megállapítása, létrehozása.

Fotó: Facebook – Gochujar

A végeredmény pedig fenomenális. A kalapácsütések nyomait halványan kirajzoló, tükörfényesen ragyogó bronzban ott van a mesterek kéznyoma, ami összeköti a készítőt a termék használójával. Ezek a nyomok fontos helyet foglalnak el a koreai esztétikarendszerben, az edényre fordított gond, figyelem és szakértelem szimbólumai. Hagyomány, tanulás, tűz, erő és veszély olvad össze a hagyományos, koreai bronz rizsestálakban, az asztalkultúra tovább élő történelmének távol-keleti fejezetében.

Forrás: businessinsider.com

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram