Azok a bárok, akik esélyt sem adnak az alkoholmentes lehetőségeknek, nehézségekkel fognak szembenézni – vendégek és vendéglátók számára is jövedelmező az új trend térnyerése

2024. október 10.

Az elmúlt években az alkoholmentes italok népszerűsége világszerte drámai növekedésen ment keresztül. Ez a változás több tényező hatására következett be, beleértve az egészségtudatosság erősödését, a fiatalabb generációk megváltozott fogyasztási szokásait, valamint a magasabb minőségű alkoholmentes italok piacra kerülését. Arról, hogy ez a trend mennyire érhető tetten hazánkban, és vajon meddig fog tartani, illetve miben más alkoholmentes koktélok receptúráját összeállítani, mint az alkoholos verziókét, két népszerű budapesti koktélbárt, a HotsyTotsy-t és az Elysian Budapestet kérdeztük.

Hirdetés

Egészségtudatosság és a "sober curious" mozgalom

Az egészségtudatosság világméretű erősödése központi szerepet játszik az alkoholmentes italok térnyerésében. Egyre többen választanak olyan életmódot, amelyben fontos szerepet játszik az egészség megőrzése és a tudatosabb étkezés, italfogyasztás. Ez a trend különösen a fiatalabb generációk körében figyelhető meg, ahol az egészségtudatos döntések, mint például a csökkentett alkoholfogyasztás, egyre elterjedtebbek. Egy 2021-es felmérés szerint az Egyesült Államokban a 21-34 éves korosztály 65%-a csökkentette alkoholfogyasztását az elmúlt évben, míg 33%-uk kipróbált alkoholmentes alternatívákat is, sőt: egy 2020-as felmérés arra világított rá, hogy a 16-24 évesek 29%-a teljesen absztinens, ami 2005-ben csupán 18% volt. 

A trend ráadásul nem csupán a fiatalok körében tapasztalható. A "sober curious" mozgalom arra ösztönzi az embereket, hogy próbáljanak ki alkoholmentes alternatívákat és gondolják át, hogyan befolyásolja az alkohol a mindennapi életüket, valamint fizikai és mentális egészségüket. „Az alkoholmentes koktélok iránti érdeklődés egyre szélesebb közönséget is érint, beleértve a középkorúakat és az idősebbeket is, akik egészségtudatosabb életmódot folytatnak. Az utóbbi időszakban észlelhető keresletjelenség részletesen megfigyelhető és jelentős növekedést mutat, amit a globális egészségtudatosság felértékelődése és a tudatos fogyasztás iránti igény fokozódása is magyaráz. Büszkék vagyunk arra, hogy széles választékú alkoholmentes koktélprogramot kínálunk; ezek nemcsak ízletesek, hanem esztétikus tálalásukkal is kitűnnek, amit a vendégek méltán értékelnek” – részletezte Szabó Máté, az Elysian Budapest tulajdonosa. 

Alkoholmentes koktélok az Elysian Budapestben

Hasonlóan vélekedik Varsányi Ferenc, a Hotsy Totsy tulajdonosa, aki szerint a trend valós lábakon áll. „Mind a low avb, vagyis alacsony alkoholtartalmú, mind az alkoholmentes italok kultúrája virágzásnak indult a bárvilágban. Ahogy a trendek elérik Magyarországot a nyugati országokból, lényegesen átformálva, de identitásukat megtartva próbáljuk mi is képviseltetni magunkat a saját formánkban. Ami külföldön már standardnak tűnik, mint az itallapon való megjelenés, az nálunk még csak most talál utat. Például a shrubok, kombuchák stb.”

Azt a kérdést, hogy ez a trend mennyire lesz tartós, Szabó Máté szerint érdemes gazdasági szempontból megközelíteni. „Ha a társadalom benyomását az alkoholfogyasztás csökkenésével egyenértékűnek tekintjük, elképzelhető, hogy az alkoholmentes koktélok árai emelkedhetnek, mivel a kereslet növekedése a korlátozott kínálat mellett várhatóan inflálja az árakat. Ez a jelenség szoros kapcsolatban áll a bárok gazdasági fenntarthatóságával, hiszen a működési költségek mellett az előállítás költségei is befolyásolják az árakat, amelyek emelkedése végső soron a fogyasztókra hárulhat.”

Felmerül a kérdés, hogy vajon nem ellentmondásos-e, amikor egy bár, ami alapvetően az alkoholfogyasztásról szól, maga is arra bátorítja vendégeit, hogy tartsanak mértéket, legyenek felelősségteljesek, fogyasszanak visszafogottan. Hiszen elvek ide vagy oda, mégiscsak egy üzleti vállalkozásról van szó, amely célja, hogy minél több profitot termeljen. Nos itt valójában éppen egy mindenki számára win-win szituációról van szó. „Lényeges változás ment végbe az elmúlt hét évben. Itt sajnos az ár, ami meghatározó és a vele egybefont pszichológiai gondolat az az, hogy a 2500 forintos italárak (plusz a szervízdíj) a jelenleg 4500-5000 forintos italárak (plusz szervizdíj) helyett egy sokkal emészthetőbb érzést biztosítottak a pénztárcánknak. Az alkoholmentes italokat mi, mint vendéglátással foglalkozók nem pusztán a responsible drinking (RD) vagyis a felelősségteljes italozás miatt fejlesztettük ki, hanem mint egy köztes megoldást. Az árakkal elértük azt, hogy a vendégeink ne fogyasszanak több italt és mindezt egy RD elvhez társították. Az alacsony alkoholtartalmú italok elterjedése szintén az árérzékenységgel hozható összegfüggésbe, de persze fontos az, hogy az igényes és kulturált fogyasztás jelen legyen. Támogatni kell ezt az elvet, hiszen mind gasztronómiai, mind pedig bár oldalról egy letisztult korszakba léptünk be” – fejtegette a Hotsy Totsy tulajdonosa. 

Nem csupán az alkohol változik 

Mint ahogy a vegetáriánus ételek sem csak annyiról szólnak, hogy egy-egy jól bevált, megszokott és szeretett fogásból eltávolítjuk a húst, az alkoholmentes koktélok esetében sem csupán az alkoholt kell kivenni a képletből. „Sok aspektust kell figyelembe venni, hiszen mind a viszkozitása mind a gerincíz változik egy ital esetében, amennyiben alkoholt adunk hozzá. Amikor egy alkoholos italt készítünk akkor az alap spirit 'természetét, jellegét' vesszük alapul és arra építkezünk – rétegről rétegre. Az alkoholmentes italok esetében inkább az alapízek különböző halmazából szeretnénk irányt találni. Mennyire legyen savas, azon belül milyen savkomplexitással rendelkezzen. Ugyanez a kérdés, ha a gyümölcsédességet szeretnénk beállítani, figyelve a textúrák jegyeinek megtartására” – részletezte Varsányi Ferenc. 

Koktél készülőben a Hotsy Totsyban

Fenntarthatóság és társadalmi felelősség

Az alkoholmentes italok térnyerésében szerepet játszik a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás iránti igény is. Az emberek egyre inkább keresik azokat a termékeket, amelyek környezettudatos gyártási folyamatokkal készülnek, és kisebb ökológiai lábnyommal rendelkeznek. Az alkoholmentes italok esetében ez a trend különösen fontos lehet, hiszen az alacsonyabb alkoholtartalom kevesebb erőforrást igényel az előállítás során, és az egészségtudatos fogyasztók egyre inkább értékelik az ilyen irányú erőfeszítéseket. „Mi is folyamatosan figyelemmel kísérjük a piaci trendeket és a fogyasztói igényeket, mivel számunkra kulcsfontosságú, hogy lépést tartsunk a változó preferenciákkal. Azok a bárok, akik esélyt sem adnak az alkoholmentes lehetőségeknek, valószínűleg nehézségekkel fognak szembenézni az egyre bővülő piacon. Az alkoholmentes alternatívák ízprofiljának kialakítása valóban kihívást jelent, de az ipar alkalmazkodik a kereslethez, és mi is folyamatosan nyomon követjük az új fejleményeket, így mindig a legjobbat tudjuk nyújtani a vendégeinknek” – foglalta össze Szabó Máté. 

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram