Hirdetés
Hirdetés

Az egész sajtót bejárt Jamie Oliver-hírt kommentáljuk

SZERZŐ: Méhész Zsuzsa
2019. május 22.
Úgy tűnik, Jamie Olivernek lefőtt a kávé. A hét híre, hogy összeomlott az erősnek és örökké sikeresnek hitt birodalom. Bezártak az éttermek, szélnek eresztettek ezer dolgozót, és jönnek a végrehajtók. A krach Jamie Oliver brit érdekeltségeit érintette. A külföldi franchise Jamie Oliver-éttermek továbbra is jól, zavartalanul működnek.
Hirdetés

Történt már hasonló, sőt naponta történik nálunk és a világban is. Vállalkozások tűnnek el egyik napról a másikra. A sápítozáson túl szeretnénk lépni, hogy ezzel a kedves-vicces-népszerű fiúval hogy történhetett ilyen, mikor minden tökéletesnek tűnt, mivel ilyenkor nem a pórul jártat sajnáljuk valójában, hanem saját magunkat féltjük. Mert ha egy ilyen figurával rossz dolgok történnek, az nem csak megdöbbenti a tömegeket, hanem remélhetőleg legalább egy pillanatra meg is állítja: ha mesebirodalom, álomüzlet és a hozzá kapcsolódó álomélet is rommá omolhat viharos sebességgel, akkor a legkevesebb, amit megteszünk, hogy magunkon elgondolkodunk.  

Jamie Oliver 40 millió könyvet adott el. Negy-ven-mil-li-ót! Lehetetlen elképzelni. Mint ahogy az is lehetetlen, hogy ha kimondjuk a főzőshow vagy a sztárszakács neveket, ne ugorjon be azonnal az arca. Sokat segített ebben, hogy a képernyő és a nézők nagyon szeretik, illetve az, hogy elég régóta a porondon van, megkerülhetetlenül.

Hirdetés

Úgy tűnik, a JO-birodalom összeomlását több szerencsétlen tényező összjátéka okozta. A fentiekből mintha az következne, hogy az emberek, legalábbis Nagy-Britanniában, egyre kevésbé hajlandóak rosszul járni. Nem állítjuk azt, hogy a gasztrosznobizmus megszűnőben van, sőt! Az ókor, vagyis lucullusi lakomák óta tudjuk, hogy él, virul, és kikopni soha nem fog. Csupán azt gondoljuk, hogy az emberek nem szűntek meg józan ésszel gondolkodni. Mindig vonzóbb lesz egy ismert, sztárolt, és mások által is kedvelt személyhez kapcsolódó márka, mint egy ismeretlen. A népszerűség megágyaz a bizalmunknak: mintha ismernénk a srácot, mindig mosolyog, jó fej. Biztosan ugyanolyan jó minden, amihez általa jutunk: legyen az spagetti, himalája só vagy sajtreszelő. Amiről-akiről elhisszük, hogy menő, az felértékelődik.

Demján Sándorról mesélték, hogy az egykori Skála Áruházban hetekig kerülgettek egy rakat nagyon jó minőségű, Romániában készült férfi inget. Senki nem akarta megvenni. Mikor leértékelték volna, hadd fogyjon, Demján közbelépett. Nem leértékelni! Drágábban kell adni! Mindenki meglepetésére levetette a "Román férfi ing” táblát, és helyette az „import férfi ing” került ki. Drágábban, mint az eredeti ár. Vitték, mint a cukrot.

Így működünk. Döntéseink nem mindig racionálisak, a külsőségek pedig erősen hatnak érzelmeinkre és befolyásolják választásainkat is. De a hírnév, a dizájn és a körítés (nevezzük őket egy étterem esetében külsőségeknek) nem mindig és nem minden esetben működik. Ha nagy a verseny, ha tudatos(abb) a fogyasztó, a tartalomnak is elég értékesnek kell lennie a vendég számára. Akiről tudjuk, hogy mindig igaza van.

A brit fogyasztók úgy döntöttek, hogy lelkesen vásárolják Jamie könyveit. Mert megéri nekik. De az éttermek esetében a név adta plusz nem jelenetett nekik annyit, hogy ezért hajlandóak legyenek többet fizetni. Jamie-nél vacsoráztunk... mintha nem egy étteremben, hanem a család hampsteadi rezidenciáján, az ódon konyhában ültük volna körül a nagy asztalt. Mintha Jamie maga főzött volna nekünk, ahogy a tévében láttuk, mikor vendégeket várt. Mintha vacsora után a kandalló mellé ültünk volna egy pohár borral, miközben az öt gyerek a szivárványszínű szőnyegen rendetlenkedett és hangoskodott... későre járt, marasztaltak, van hely elég... elférünk a vendégszobában. De nem akartunk zavarni, inkább hívtunk egy taxit. Nem, nem. Ilyesmi nem történt. Egy étterembe tértünk be, ahol nem Jamie, hanem egy pakisztáni fiú a szakács, aki Croydonba megy haza a társbérletébe a fárasztó műszak után.

A szigetországi Jamie Oliver-érdekeltségek körül már korábban voltak aggasztó jelek. Megszűnt néhány egyéb, a nevéhez kapcsolódó üzletág racionalizálás címen. Bezárt hat étterem, és újabb 12 megszűnéséről is beszéltek. Okként a Brexit körül kialakuló gazdasági bizonytalanságot és a font gyengülését nevezték meg, ami valóban nem tett jót sok brit vállalkozásnak. Oliver meghirdette üzletrészét, azonban mégsem adta el később, ehelyett tőkét és befektetőket vont be a vállalkozásba. Már 2017-ben tőkésíteni kellett a céget, így saját vagyonából tett bele 7,5 millió fontot, majd újabb 5,2-t. Tanácsadói meggyőzték, hogy ezzel meg tudják fordítani a lefelé tartó üzleti tendenciát. Idén, kora tavasszal még további befeketőkkel tárgyalt.

Azonban a mostani, sokkszerű összeomlásnak a megfigyelők szerint más oka is volt. Jamie Oliver remekül szerepel filmekben, elképesztő természetességgel építette fel magát, de egy dologhoz nem biztos, hogy ért: az üzleti világ farkastörvényeit nem neki találtk ki. Vállaltan diszlexiás, amit kiváló kommunikációs képességeivel kompenzál. Tudatában volt annak, hogy vállalkozása túlnött a képsségein, és hogy ez a kabát nagy neki. Cégbirodalmának üzeti és pénzügyeit bizalmi emberére, Paul Huntra bízta. Paul Hunt a sógora, szeretett testvére, Anna-Marie férje. Hunt 2014 óta a Jamie Oliver Group felső vezetésének tagja. A korábbi brókernek nem volt túl jó híre a szektorban. Nagy hóhányónak tartották, aki nem túl jó gazdasági szakember, viszont  szoros családi kötelék valószínűleg elaltatta Jamie Oliver gyanakvását.

A legfontosabb döntések előkészítése és meghozatala Hunt dolga lett, míg Jamie Oliver televíziókban szerepelt, könyveket írt, reprezentált és kezeket rázott más, hozzá hasonlóan híres emberekkel. Miközben mindvégig hitt abban, hogy az úgynevezett  általános „casual dining” piac élni és virágozni fog, csak pillanatnyi gyengeséget él át. A trendek sajnos nem ezt igazolták.

Jamie Oliver soha nem volt üzletember. 16 éves korában abbahagyta az iskolát, hogy a szenvedélyének éljen. Tehetsége és elhivatottsága – no meg nem mindennapi személyisége híressé és gazdaggá tette. Néhány nap múlva ünnepli a 44. születésnapját. Elveszítheti mindazt a pénzt és a hozzá kapcsolódó egyéb javakat, amit tálentumával edddig megszerzett. Csodálatos hampsteadi rezidenciáját és exkluzív, essexi otthonát elsöpörheti a most kialakult helyzet. A történet tanulságainak levonásához még sok időnek kell eltelnie, valószínűleg Jamie Oliver életében is a komoly önvizsgálat és önértékelés lesz a következő idők meghatározó tevékenysége. Amiben bízunk, hogy a karakter mindenen átüt, tanulni – akár magunkról – pedig soha nem késő. Minden csoda három napig tart, így ezt a hírt is felülírja majd gyorsan valami újabb. Az emberek emlékezete pedig nem tartós, és szerencsére jellemzően megbocsátóak. Nem csodálkoznánk, ha egy bölcsebb, megfontoltabb, a saját határait jobban felmérő Jamie Oliverrel találkoznánk a vihar elülte után.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram