Hirdetés
Hirdetés

Az aszály sokat rontott a mezőgazdaságban dolgozók helyzetén, de továbbra is a munkaerőhiány a legnehezebb – interjú a Fajszi Paprika Manufaktúra ügyvezetőjével

SZERZŐ: Takács Zsolt
2022. október 12.
Annyira nincs munkaerő, hogy 80 éves asszonyok kapálnak a földeken – mondta el Okvátovity Dóra, aki egyelőre bizakodó, de már hallja a rémhíreket az éttermekből.
Hirdetés

Éppen most fejezték be az idei betakarítást. Milyen az idei termés?

Az időjárás nagyon szélsőséges volt idén: júniusban két jégesőt is kaptunk, amit aztán egész nyáron át tartó aszály követett. A termésátlag így sokkal kevesebb volt, mint a korábbi években, bár ez a manufaktúra működését nem érinti. A korábbi években a megtermelt paprika közel felét eladtuk más feldolgozóknak, de ez idén háttérbe szorult.

Mekkora mennyiséget termeltek meg az idén?

Az elmúlt években 1 hektáron 250-350 mázsát termeltünk, ez idén 120-150 mázsára esett vissza.

Sikerült felvenni a harcot az aszállyal?

Nem könnyű a mezőgazdaságban dolgozók helyzete: az idei év rámutatott arra, hogy az időjárás egyre szélsőségesebb lesz. Mi a szerencsésebbek közé tartozunk, mivel a Dunához közel vannak a termőföldjeink. Kutakat fúrtunk, öntöző berendezéseket vásároltunk, de csökkentenünk kellett a hasznosított területet. A paprika nagyon vízigényes, induláskor még 30 hektáron termeltünk, idén már csak 8 hektáron és már így is apadtak a nyár végére a kútjaink. Keressük a fejlesztési lehetőségeket, de ezek olyan mértékű beruházások, amelyet egy élet alatt nem termelünk meg.

Az aszályon felül mi hátráltatja leginkább a működést?

A munkaerőhiány. A termelés minden fázisa kézzel történik, de sajnos senki sem akar fizikai munkát végezni. A kapálást a faluban élő idősek végzik el, elképesztő, hogy 75-85 évesen is milyen jó munkát végeznek a földeken. A mostani betakarításhoz Romániából érkeztek vendégmunkások, de kapálásra már nem találni embert.

Mennyi pénzt lehet keresni paprikaszedéssel?

Egy ember napi 15-35 ezer forintot is megkereshet a leszedett mennyiség és munkával töltött idő függvényében. Kizárólag kézzel szedjük a paprikát, mert gépesítés esetén jelentősen romlana a minőség, mivel akkor az éretlen paprikák és levelek is kerülnének az érett, piros paprika mellé.

Átlagosan mennyivel nőtt meg az előállítási költség?

Közel megduplázódtak a költségek.

Mennyire energiaigényes a paprika termesztése és feldolgozása?

Az energiaválság minket kevésbé fenyeget, egyedül a szárításhoz használunk több energiát.

Milyen mértékben sikerült ezt a fogyasztókra terhelni?

Kissé emeltünk az árakon, de egyelőre még a tavalyi paprikákból készült termékek vannak forgalomban. Amint elkészülnek az idei termékek, akkor várható egy nagyobb árkorrekció, hiszen a költéségeink is megemelkedtek.

A vendéglátószektorba is szállítanak?

Közel 100 étterembe szállítunk, akik jelenleg kitartanak, nem esett vissza a forgalmunk, bár egyre többen aggódnak a számlák miatt. Ez annak is köszönhető, hogy az aszály és az általános drágulás miatt már nem éri meg kistermelőtől venni az őrölt fűszerpaprikát, hiszen a házon belüli feldolgozás költségei is megemelkedtek.

Tavaly még 600 Ft körül szárították és őrölték kilónként a paprikát bérbe, idén pedig már 2500 Ft körül van ennek a költsége, illetve hozzá kell számolni a nyers paprika árát is, így közel 4500-5000 Ft között egy kiló őrölt fűszerpaprika előállítása.

A magánrendelések hogyan alakulnak?

Meglepő módon folyamatosan növekszik, pedig prémium terméket gyártunk. Sokan kipróbálják a gyengébb minőséget, de aztán inkább visszatérnek hozzánk.

Milyen eszközökkel készülnek fel a nehezebb időkre?

Az exporttal próbáljuk kompenzálni az esetlegesen kieső bevételeket, valamint hamarosan bekerülünk egy nagykereskedelmi áruházláncba is. 

A nagyobb gyártók – elsősorban a méretgazdaságosság miatt – olcsóbban tudják előállítani a terméket. Nem tart attól, hogy nehezebb gazdasági helyzetben a fogyasztók inkább az olcsóbb terméket választják?

Tartottam tőle, de egyelőre úgy fest, hogy az emberek inkább fizetnek kicsivel többet a sokkal jobb minőségért.

Mekkorának számít a manufaktúra a magyar piacon?

A kisebbek közé tartozunk. A nagy cégek többszáz tonna – import – paprikát értékesítenek, de nekünk nem versenytársaink a nagy gyártók, mert nem engedünk a minőségből.

Sok paprika érkezik külföldről?

A kiskereskedelemben kapható paprikák több, mint 80 százaléka importból származik. A legnagyobb küldő országok közé tartozik Spanyolország, Kína és Szerbia.

Melyik országokba szállítanak?

A skandináv országokban, Németországban, Ausztriában, de még Olaszországban és Görögországban is nagyon szeretik a termékünket, de egyre több helyről érkeznek megkeresések, így be akarunk kerülni az Amazon kínálatába is, illetve most Svájc is felkapta a fejét a fűszerpaprikára.

Rengeteg szakmai elismerést kaptak. Tavaly három terméküket is kiemelkedőnek minősítették a világhírű Great Taste Awardson és idén Wolfgang Puck, nemzetközi sztárséf is járt önöknél. Cél a nemzetközi csúcsgasztronómia?

Az idei Oscar-gála szakács csapatába bekerült Szántó István, a budapesti Spago séfje, aki megmutatta Puck-nak az éttermében felhasznált alapanyagokat, így jártak nálunk is. Még azt is megígérte, hogy szeptemberben segít a szedésben, de sajnos nem érkezett meg csapatépítőre, pedig kétkezi munkára óriási szükségünk lett volna. Feltehetőleg a Great Taste Awardsnak köszönhetően egyre több nemzetközi televíziós megkeresésünk van, járt már nálunk többek között a Deutsche Welle is.

Tovább olvasok:

 

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram