Hirdetés
Hirdetés

Ásványvíz evolúció: ismeretlenből az éttermek minőségi mutatója

SZERZŐ: diningguide
2018. április 26.
Manapság teljesen természetes, hogy az étteremben ásványvizet kérünk, ha nem akarunk alkoholt fogyasztani (vagy mellé), azonban ez nem mindig volt így. Sőt, tulajdonképpen alig néhány éve lett természetes az ásványvízrendelés – legalábbis itthon. A következőkben azt mutatjuk be, milyen evolúciót járt be az ásványvíz a hazai éttermi életben, és hogyan vált mára a legnépszerűbb nem alkoholos választássá.
Hirdetés

Azt is gondolhatnánk, hogy egyszerű ez a vízkérdés, mint a H₂O molekula, de valójában egyáltalán nem az. A víz, bár elvileg a lehető legsemlegesebb íz, és szerves része a mindennapjainknak, mégis egyre inkább sarkallatos pont egy magára valamit is adó étterem életében.
Kijelenthetjük, hogy ma az éttermekben az alkoholt nem fogyasztó vendégek legnagyobb része ásványvizet kér. A csúcséttermekben pedig, ahová jobbára

kifinomult ízlésű, az ízekre és harmóniákra kihegyezett, nyitott vendégek járnak, szinte mindenki vizet kér.

Ezeken a helyeken nem is tartanak üdítőket, kivételt képezhet ez alól a Coca-Cola és a Cola Light, és talán egy-két féle komolyabb gyümölcstartalmú gyümölcslé, esetleg üdítőital-ritkaság.

Kis magyar vízhistória

Hogy végigkövethessük, miként épültek be az ásványvizek az éttermek életébe, megkérdeztük Lizsicsár Miklóst, a St. Andrea Wine & Gourmet Bar házigazdáját, aki – mint azt már korábban meg is írtuk – a bennfentesnél is bennfentesebb ismeretekkel rendelkezik az elmúlt évtizedek hazai vendéglátásáról.

Jez Timms / Unsplash

"Ha visszakanyarodunk oda, amit a múltkori interjú alkalmával is emlegettem, elmondhatom, hogy abban az időszakban nem volt szükség ásványvízre. Akkoriban, de még 10-15 évvel ezelőtt is a víz víz volt. És pont. – idézi fel Miklós. –

Korábban csapvíz volt az asztalon kancsóban, esetleg margitszigeti szikvíz. Palackozott ásványvíz sokáig nem is létezett itthon.

Az ásványvíz kultúra a szocializmus évtizedeinek vége felé került elő úgyszólván a semmiből, amikor egyszerre több nagy márka is megérkezett hozzánk."
Ezen a ponton érdemes azt is megjegyeznünk, hogy Magyarországon nagyon jó minőségű a csapvíz; a magyar vízkultúra egyfajta minőséget jelent – és ez elvitathatatlan. A már említett interjúnk a nyolcvanas évekbeli nagy vendéglátós trükközésekről szólt, és ezekből az ásványvízzel kapcsolatban sem volt hiány. Mivel a magyar csapvíz önmagában is nagyon jó minőségű, kiválóan lehetett vele helyettesíteni az ásványvizet, szénsavas és szénsavmentes formában is. Ehhez hozzá kell tenni, hogy akkoriban azért is lehetett ezt megtenni, mert alig ismerték itthon az emberek az ásványvizek ízét, amelyeknek érezhetően más íze van, mint a sima csapvíznek. Ma már ez elképzelhetetlen.

Ásványvíz kultúra kamaszcipőben

Ma Magyarországon rengetegféle víz fellelhető, és ezek között akad igazán jó minőségű is. A valóban komolyan vehető ásványvíz kultúra nem régebbi 10-15 évnél, de ma már a magukra valamit is adó éttermek megválogatják, hogy mi kerül az asztalra, a gyártók között pedig valós verseny alakult ki.
Miklós szerint nagyon eleven manapság a vendéglátásnak ez a területe, és az éttermek választásait már egyáltalán nem csak üzleti szempontok határozzák meg. Ebben persze a gasztronómiai fejlődés is szerepet játszik, sőt, az az igazi hajtóereje. Egyre több ugyanis a tudatos fogyasztó. Ma a minőségre igényes vendég ásványvizet kér, akkor is, ha évekkel ezelőtt még üdítőt vagy almalevet választott volna. Ennek azonban az is az oka, hogy egyre több az ismeretünk az egészséges táplálkozásról, és ma már az emberek sokkal jobban odafigyelnek a bőséges vízfogyasztásra.
Összességében elmondhatjuk, hogy amiként a gasztronómia kinőtte magát, úgy esett vissza az üdítőfogyasztás is az éttermekben. Az éttermi kultúra fejlődésével párhuzamosan, azzal együtt az ásványvíz kultúra is fejlődött. Egy bizonyos gasztronómiai szint felett nincs is igazi üdítőválaszték egy étteremben.

Mit gondol a vendég?

Az éttermekben gyakori, hogy van egy nemzetközileg elfogadott ásványvíz, azonkívül pedig egy magyar forrásból származó, így a vendégnek van opciója, hogy a hazai vagy a külföldi márkára szavaz. Egy étterem rangja egyébként egy pillanat alatt lemérhető az ásványvízválaszték alapján, illetve a megbízható, nagy márkák jelenléte garanciát jelenthet a vendég szemében, hogy minőségi szolgáltatást várhat az étteremben.
Vannak ásványvizek, amelyek alkalmatlanok arra, hogy egy étterem kínálatában szerepeljenek, mert olyan markáns ízük vagy mellékízük van, amellyel a gasztronómiában nem tudnak érvényesülni. A tudatos éttermi fogyasztó pont azért választja a vizet italául, mert a lehető legsemlegesebb kísérőt szeretné kapni az ízek összjátéka mellé.
Több további éttermi szervizben dolgozót is megkérdeztünk a témában, és mindegyikük egyetértett abban, hogy a magyarországi éttermi ásványvízfogyasztók nagy része nem csinál problémát a vízválasztásból. Korábban beszámoltunk róla, hogy most már víz-sommelier-k is vannak, erre azonban hazánkban egyelőre nem mutatkozik igény. Hiszen a víz mégiscsak víz. És bár a víz maga az élet, a magyar fogyasztók meg is elégednek ezzel. Az pedig egészen biztos, hogy a jócskán megnövekedett ásványvízfogyasztással csakis jót tesznek magukkal a fogyasztók.
Képek forrása.
Szponzorált tartalom – a Römerquelle támogatásával.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram