Hirdetés
Hirdetés

Árulkodó belső terek, avagy mit mond el a menüről a dizájn? - Bara Ákos belsőépítésszel beszélgettünk

SZERZŐ: Tardi Zsuzsanna
2021. július 28.
Bara Ákos megannyi stílusos, emlékezetes belső teret tervezett már, magánembereknek, éttermeknek, szállodáknak. Sok itthoni megbízása mellett a külföldi felkérések sem maradnak el. A belsőépítész mesélt személyes sikereiről, az éttermek kialakításának munkafolyamatairól, és arról is, hogy nemcsak a vendégnek kell remekül éreznie magát egy térben, hanem ugyanúgy a dolgozóknak is.
Hirdetés

Belföldön és külföldön egyaránt népszerű tervező vagy, de ha jól tudom mégsem éttermekkel és szállodákkal, hanem díszletekkel indult a pályafutásod. 

Bara Ákos: Díszlettervezőként kezdtem az egyetem alatt. Akkoriban még úgy ment, hogy, ha egyszer megkerestek egy munkával az azt jelentette, hogy van fixen következő megbízásod is. Hiszen a referenciák alapján újabb és újabb megrendelők találtak meg. Azonban rá kellett jönnöm, hogy a hazaiakkal ellentétben a külföldi munkák között nagyon ritkán van összefüggés, és ez nincs máshogy az éttermek és a szállodák világában sem. Az amerikai és a spanyol munkám kapcsán van magyar kötődés. Az előbbinek Lefkovits Györgyék voltak a megbízói, és mivel a legtöbb helyüket is én terveztem itthon, ezért egyértelmű volt, hogy erre a munkára is engem kérnek fel. A spanyol munkánál pedig a Kempinski keresett meg, mivel ismerem a magyarországi igazgatójukat. Ezeknek a spanyolországi helyeknek végül a Zsidai Csoport lett az üzemeltetője. Jellemzőbbek azonban az olyan munkák, ahol nem volt korábban semmilyen kapcsolat. Ilyen például a londoni hotelünk, vagy a sportközpont, amit Pekingben készítettünk — ők is közvetlenül kerestek meg.

Ákos, a Bestia munkálatai közben / Fotó: Bara.Studio

Egészen más terepnek tűnik a nemzetközi piac. 

Én úgy látom, hogy minden alkalommal bizonyítani kell ahhoz, hogy az ember külföldre tervezhessen. Attól ez nem válik automatikussá, hogy valakit egyszer már megkerestek. Persze az ellenkezőjére is van példa, és Szerbiában pont terveztünk már több helyet ugyanannak a tulajdonosnak: Újvidékre és Belgrádba, sőt jelenleg is fut egy elég nagy közös projekt. Ilyenkor általában ugyanaz a megrendelő keres fel minket, mivel úgy ítéli meg, hogy elég jó volt a közös munka ahhoz, hogy ismét együtt folytassuk.

Spíler Beach Club, Marbella / Fotó: Bara.Studio

Sok megbízást kapsz szállodáktól és éttermektől, mondhatjuk, hogy van kifejezetten erre szakosodott belsőépítészeti ágazat?

Abszolút van ilyen, nem véletlen, hogy a szállodáknak és az éttermeknek külön belsőépítész megmérettetése van. Ez külföldön a Restaurants&Bar Awards, itthon pedig a Gastro&Hotel Design. Szerintem ez a belsőépítészetnek az egyik legnehezebb műfaja. Pont ezért úgy látom, elvárás is egy komolyabb hely megbízásakor, hogy a portfólióban bőven legyenek múltbéli éttermek. A szállodáknál sokkal jobban van definiálva ez a kérdés, mert ha egy nemzetközi ötcsillagos szállodát akarsz tervezni, akkor azt tapasztalod, hogy ezek a nagy cégek mindig hozzák a saját tervezőiket. Ha mégis külsős ember mellett döntenek, akkor ahhoz szükség van a megfelelő portfóliós háttérre, tehát kell, hogy lássák, már terveztél korábban másik nagy nemzetközi szállodaláncnak.

Az egykori Urban Tiger belső tere / Fotó: Bara.Studio

Ez a szárazabb, üzleti része, de te mit élvezel a legjobban a munkádban?

A tervezés kreatív folyamatait, azt az első harmadát a munkának, ami arról szól, hogy az ember aktívan kommunikál az ügyféllel. Ilyenkor pozicionáljuk a célközönséget, a vállalkozás célját.

Nem csak új tereket tervezel, de történelmi jellegű épületek átalakításában is részt veszel. Mivel másabb ez a műfaj, mint a nulláról építkezés?

Van egy jó pár ilyen épület most már a portfóliónkban, mi csináltuk például a Párisi Nagyáruház belsőépítészetét, és a Centrál Kávéház  alakítását is.

Ennek az épületnek nagyon jó háttéranyaga és múltja van, mi újraterveztük, az pedig mindig nagyon izgalmas kérdés, hogy a dizájn hogyan tudja irányítani az adott tér meglévő hátterét, történetét. Az ember folyamatosan keresi a munkájához az inspirációt, és azokat a kapaszkodókat, amiktől az adott projekt egyedivé válhat. A nagy múlttal rendelkező épületeknél, vagy belső tereknél, mi is a történelmiség hatása alá kerülünk, így ez a munkafolyamatot is érinti. 
A Centrál Kávéház / Fotó: Bara.Studio

Amikor egy szállodát, éttermet, bárt tervezel hogyan néz ki a munkafolyamat, mikre kell kiemelten odafigyelni?

Nagy nemzetközi szállodaláncoknak dolgozni — akár generáltervezőként, akár belsőépítészként — a mi szakmánk csúcsát jelenti. Amikor az ember úgy látja, hogy a saját munkakörében elérte legalább megrendelések tekintetében a legmagasabb szintet, akkor ez elvárásokban is megjelenik. A munkafolyamatnak már nincs olyan része, amire ne figyelnénk oda ugyanannyira. Folyamatos kontrollra van szükség az ötlet és a költségvetés összeegyeztetéséhez is. 

A dizájn nem csak a külcsínről szól, a funkcionalitás épp olyan fontos. Mit gondolsz, milyen egy jó vendégtér?

A legjobb vendégtér az, ami élmény a vendégnek. Mondok egy érdekes példát: a gyorséttermek belső kivitelezése hihetetlenül profi munkát igényel, mert az a legfontosabb szempont, hogy pörögjön az üzlet, a vendég ne akarjon sokáig maradni, kvázi direkt rontanak az élményen, a kényelmen.

Egy klasszikus étteremnél ennek az ellenkezője a legfontosabb: a vendéget marasztalni, hogy a legjobban érezze magát. Ez csak akkor teljesülhet, ha az üzemeltetés is jól érzi magát benne.
TG Italiano / Fotó: Bara.Studio

Tényleg esszenciális, hogy a személyzet is magáénak érezze a helyet, ahol 8-12 órát tölt naponta. Erről a szempontról mégis keveset beszélünk, hiszen a "vendég az első". 

Fontos, hogy amit tervezek, az mindenkinek jó legyen. Ritkán kerül elő például, hogy milyen fontos a pincérek útvonala, mert lehet egy hely nagyon szép, ha a felszolgálóknak össze-vissza kell lépcsőzniük, vagy feleslegesen hosszú szakaszokon kerülgetik asztalokat, fennáll a kockázata, hogy a szakember pár hét múlva fel is mond, hiszen neki ez kényelmetlen. A belvárosban tervezett helyek között szinte nincs olyan, amiben ne lenne meg ez az állandó feszültség. Eleve meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a konyha mérete és a vendégtér között. Ez egy komoly kihívás a beruházónak és nekünk is.

Nos, igen, a konyha. Ez a helyiség általában nem sok teret enged a kreativitásnak, vagy mégis?

A mi helyeinknél majdnem mindig megjelenik a látványkonyha. Tehát a konyhatechnológiát kettébontjuk, így van egy olyan része, ami élmény a vendégnek, hiszen láthatják a tálalást, vagy a látványosabb konyhatechnológiai folyamatokat. Ugyanakkor élmény a séfnek is, hogy a vendégek között lehet, nincs tőlük teljesen elzárva. 

Bestia / Fotó: Bara.Studio

Hogyan tudod megjeleníteni egy konyha jellegét, ízvilágát, stílusát a tereken, dizájnelemeken keresztül?

Ez egy nagyon komplex dolog. Most például átterveztük a TOKIO-t, illetve tervezünk egy másik ázsiai éttermet, az egykori Innio helyére. Így a mi portfóliónkban jelenleg két keleti stílusú, egymáshoz nagyon közeli étterem is lesz. Az éttermek hasonló nemzetek konyhájával dolgoznak, mindkettőnél európaitól eltérő megjelenítéssel dolgozunk. Jellegzetesen mutatja majd a vendégtér, hogy mire kell számítani, de a két hely nagyon eltérő megjelenítést kap. A TG Italiano esetében például kifejezetten az volt a koncepció, hogy legyen egy modern olasz étterem is a városban, mivel a már meglévő helyek inkább a trattoria jelleget képviselték. Mind kialakítás, mind az ételek szempontjából. Nem volt korábban modern, loftos olasz étterem Budapesten, így a konyha világát, a szemléletet, az étel stílusát is jól tükrözi ez a modern dizájn.

A megrendelőidnek mindig konkrét elképzeléseik vannak, vagy sokszor kapsz szabad kezet?

Ez személyfüggő. Vannak esetek, például egy szerb ügyfelünk, aki teljesen ránk bízza a tervezést, csak annyit mond el, hogy milyen típusú helyet szeretne. Ezzel szemben Leftkovits Györgyékkel a munkafolyamat folyamatos egyeztetés és együttműködés, aminek része a rengeteg utazás is. Érdekli őket, hogy a világ különböző részein mitől működik, mitől sikeres egy-egy hely. A dizájn olyan szempontból számít ilyenkor, hogy meggyőzze a vendégeket, ne idegenítse el őket, hogy később is legyen kedvük visszajárni. Természetesen annak, hogy mitől működik egy hely, nagyon sok más lényegi eleme van: konyhatechnológia, menü, kiszolgálás, térkapcsolatok, folytathatnám - tehát ez nem csak a dizájnról szól.

Marty's / Fotó: Bara.Studio

Sikeres, az egyik legsikeresebb hazai belsőépítészként mi az, ami még mindig előre hajt?

A legjobban az inspirál, ha tudok újat és működőt alkotni. Mikor elvállalok egy munkát,  a legfontosabb az, hogy milyen a tulajdonos, milyen víziója van, és mennyire megy majd neki a készülő étterem hosszútávú üzemeltetése.

Kifejezetten kudarcnak élem meg, ha tervezünk egy helyet, amit nem üzemeltetnek jól — ez a mi munkánkat is minősíti valahol. Főleg, ha egy helyet be kell zárni, vagy át kell alakítani ahhoz, hogy működőképes legyen.

Melyik térre, akár étteremre vagy a legbüszkébb?

Hirdetés

A Symbol után a TG Italiano volt a második budapesti vendéglátóhely, amit mi terveztünk. Elismerés számunkra is, hogy azóta nem csak működik, de mindenki ismeri és szereti. Büszke vagyok az összes külföldi tervezésünkre is, hiszen világvárosokban dolgozni nagy dolog. Igazi élmény volt a Bellozzón dolgozni. A Burger King fejlesztette ki a márkát, és annak mintájára, szintén nagy nemzetközi láncban gondolkodnak. Ebben a munkafolyamatban együtt kellett működnünk egy hatalmas amerikai vállalttal. A nulláról, mi alakítottuk ki magát a brandet, a logót is mi terveztük. Jóllehet, ez nem egy klasszikus étterem, hanem egy minőségi gyorsétteremlánc, épp ezért a dizájnnak olyan durábilisnek, karbantarthatónak kell lennie, amivel egy normál étterem szempontrendszerénél nem kell számolni. Emellett pedig fontos, hogy a világ különböző pontjain megvalósítható legyen, így könnyen adaptálható dizájnra volt szükség.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram