Hirdetés
Hirdetés

A világklasszis fine dining étterem, a Noma hamburgerrel, sörrel, borral nyitja az adventet

2020. november 24.
A kult státuszú, saját kísérleti laboratóriummal rendelkező koppenhágai Noma ismét a komfortételek felé fordul. Jövő héten, december 3-án burgerezőt nyit a két Michelin-csillagos étterem csapata, ahogyan tették ezt már májusban is.
Hirdetés

POPL néven jelentkezik a nomások burgerezője. Az elnevezés a latin populus szóra is utal, ami alatt ők a közösséget értik, valamint a poplar woodra, vagyis a nyárfára, amellyel a természet iránti tiszteletüket és természethű gasztronómiai hitvallásukat jelzik.

Világszerte kiváló éttermek százai-ezrei fordulnak 2020-ban a közérthető és könnye(bbe)n csomagolható, elvihető ételek felé, de miért is különösen radikális lépés ez a világhíres dán étterem részéről?

A Noma-veteránok / Fotó: Noma
Gondolatok a Nomáról

A Noma mindig is több volt étteremnél. A kortárs skandináv konyha világszerte leghíresebb képviselője, amelynek élén az a René Redzepi áll, aki a dán kormány támogatását is elnyerte ahhoz, hogy MAD nevű szimpóziumát kiterjessze, és a néhánynapos szakmai eseményt továbbfejlesztve gasztroakadémiát alapított.

Ahogyan arról 2019-ben mi is beszámoltunk: „A 42 éves Redzepi amellett, hogy a Noma séfje és társtulajdonosa, maga köré gyűjtötte a hasonlóan gondolkodó társait. Nem csak séfeket és a vendéglátás más területein működőket, hanem termelőket, tudósokat, gondolkodókat és művészeket is. (...) Dánia miniszterelnöke, Lars Løkke Rasmussen és egy szakminiszter hivatalosan is kihirdették, hogy a MAD (dánul ételt, angolul egy kicsit mást jelent) munkáját, vagyis konkrétan az említett akadémiát a következő négy évben 1 milliárd 64 millió forintnak megfelelő dán koronával támogatják. Redzepi olyan helyet szeretne létrehozni, amilyen még nem létezik. Ahol olyan dolgokat (is) lehet tanulni, amiket a jelenlegi hasonló intézményekben nem oktatnak."

Kilátás a Strandgade 108-ból / Fotó: Noma

Redzepi és csapata törekvései közismertek és ezek kvintesszenciája jelenik meg meg a világ egyik legnevesebb étterme, a Noma tányérjain is. A kísérletezés magas foka, a konyhában rég elfeledett vadhúsok, halak, tenger gyümölcsei, virágok és gyógynövények alkották a hosszú ételsorokat. Egy év alatt három degusztációs menüvel jelentkeztek a dán éghajlatnak megfelelő három évszakban, és minden egyes új Noma-menü bemutatása témát adott a szaksajtónak a nem egyszer pimasz vagy épp megbotránkoztató fogásokkal.

Ismerve René Redzepi, a Noma – és a MAD Symposium – törekvéseit, ezért is őrület (bizony, mad), hogy májusban borbárral és hamburgerekkel jelentkeztek, most pedig ismét a street foodban látják a működés lehetőségét.

Ahogyan múlt heti interjúnkban a remek hazai étterem, a Fricska Gasztropub vezetői is nyilatkoztak: ez most nem a kísérletezés és

nem a virágpollennel fermentált virágok, penésszel tartósított zöldségek és ropogós rovarok tálalásának ideje.
A nyári kínálatból / Fotó: Noma

Egyszerű ételekkel jelentkeznek a nomások. Szezonális köretekkel kínált hamburgerrel, fagylalttal, a kedvenc boraikkal, söreikkel és koktéljaikkal. A filozófiájuk nem változik, helyi és bio tenyésztésű marhával dolgoznak, valamint vegán, zöldségalapú „húspogácsákkal" egyenesen a Noma fermentáló laborjából, és ha lehet egy tippünk, kovászos bucik sülnek náluk. Nyáron azzal tűntek ki a koppenhágai street food mezőnyből, hogy umamiban gazdag ízesítésű burgereket kreáltak (az umamiról bővebben itt írtunk), és kíváncsiak is volnánk, hogy a Noma-veterákonak nevezett, két Michelin-csillagos csapat milyen „junk foodot" tesz az asztalra, pontosabban az elviteles papírzacskókba.

Az északi népekről tudniillik, hogy másképp van bekalibrálva a belső hőmérőjük, és lazábban kezelik a piknikezést, ezért nem csak a hazavitelt javasolják, hanem a helyi kikötőben való, szabadtéri a fogyasztását.

Fotó: Noma

Források: 1, 2

Mi? Umami.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram