A csomagolás valójában mindig üzen, akkor is, ha rossz. Lenyomata annak az igénynek, hogy ki mit gondol magáról, a saját termékéről és mit szeretne, hogy a vásárlói gondoljanak róla. Épp ezért nem annyira jó ötlet, ha a tulajdonos remek borász vagy vendéglátós, de azt képzeli, hogy a saját logóját és márkájának vizuális elemeit is csak ő képes megálmodni. Ez kérem egy szakma, ahol nagy önismeretre és még nagyobb bizalomra van szükség a megfelelő végeredményhez. És a végeredmény nem akkor jó, ha mindenkinek egyformán tetszik. Hanem akkor, ha elad. Pont annak, akinek célozzák. Csúnya, kényszerrealista-kapitalista mondatnak tűnik ez a dizájn és esztétika világában, de ezek a puszta Zola-i tények. A dizájn befektetés, és lehet erős fegyver, amivel csata nyerhető. Mindemellett nem árt, ha a termék is kiváló, vagy még inkább: ha egyensúlyban van a termék minősége és a csomagolása.
A dizájner-grafikus-csomagolástervező szakma nemzetközi lett, magyar tehetségek munkáit látjuk Buenos Aresban felbukkanni, és egy kattintással küldhetünk briefet mi is nemzetközi platformra, hogy Hollandiából, Üzbegisztánból vagy az Egyesült Államokból ugyanakkora eséllyel érkezzenek pályamunkák. Vannak a vendéglátós szakmának olyan tervezői, akik svájci hotelier stílusban az utolsó szalvétáig mindent a márka szolgálatába képesek állítani a legapróbb részletekig. Léteznek már nálunk is sztárjai a boroscimkék dizájnjának, sőt, olyan felismerhető jegyekkel bírnak cukrászdák, éttermek, hogy a névjegytől a az egyedi tapétáig magukon viselik tervezőjük jól felismerhető jegyeit. A barna hentespapírtól a finom, egybecsengő részletekig hosszú az út, egy azonban biztos: ami a kettő között van, az a legkevésbé érdekes.
A tavalyi év legjobbjaiból válogattunk az idén tízéves Packaging of the World gasztropéldái közül. A felület ügynökségek, önálló csomagolástervezők, diákok munkáinak ad teret, tavaly közel tízezer projektet összegyűjtve.
Csak egy ilyen kicsi sört kérek!
A Small Beer előkelő helyet foglal el az alacsony alkoholtartalmú sörök brit piacán. Kis sör – nagy íz. Vagyis kevés alkohol, mégis remek sörélmény. Ismerjük a mozdulatot? Csak egy ilyen kicsit kérek... A dizájn pont arra sarkall, hogy ebből több is iható. Univerzális, egyszerű, könnyen érthető.
Tervező: Kingdom&Sparrow
Z mint Zorró: Bandido Coffee
Az eldobható kávéspoharakra mostanában rájár a rúd, valószínűleg ők lesznek a következő célpont, ha lecseng a szívószál ördögűzése. Van, aki azt mondja: egy eszpresszó csak frissen élvezhető, ha nincs harminchét másodperced, hogy a pultnál megidd, inkább ne is rendelj. Van ebben valami, ennek ellenére jelenleg még teljesen általános, hogy a nevünkkel ellátott papírpohárral futkosunk egyik helyről a másikra. A Bandido egyszerű ötletre alapoz, de beveti a játékosság-bombát is: a Zorróálarcos poharakat aztán igazán könnyű személyessé tenni, meg sem kell kérdezni a vendég nevét hozzá. Kaliforniában ezzel nem árt vigyázni, kíváncsiak vagyunk, mikor indul az első per egy odarajzolt kiálló fog vagy bibircsók miatt. A poharak mellett a teljes vizuális identitás megújult.
Tervező: Magpie Studio
Lester virsli
A cég 1931-től működik, a hagyományaira utal a fotografikusan vintage hatás is. Egy virslinek mi más oka és célja lehetne, minthogy hot dogként végezze? A képeken jópajtásként, trófeaként, rodeóbikaként idézi a dicső és kellemes pillanatokat. A képeknél arra is figyeltek, hogy ne egyszerű fekete-fehér fotókat használjanak, hanem a fényképezés hőskorának ezüstkolloidos fotóira hasonlítsanak. Az ördög, ugye, mindig a részletekben...
Tervező: lg2
Kölyöksushi: Home Sweet Sushi
A szusit meglepő módon a gyerekek is imádják. Azok a gyerekek szinte biztosan, akiket idejében elkezdtek megismertetni szüleik (vagy kalandos nagynénik) az ízek kimeríthetetlen és változatos világával, és nem egyenjoghurton nőttek fel. Hátha még a csomagolás is kedvükre való, nekik szóló! A színek és a formák a gyerekek és a szusi világával is kellő egyensúlyban vannak.
Tervező: Savvy Agency
A szóviccdizájn: SPACE spices
A space (világűr) és spice (fűszer) szavakkal játszani adja magát. A szakácsok ebben a világban többek, mint fakanálforgató vendéglátóipari szakmunkások. Ők tudósok, űrkutatók, a jövő küldöttei. A fűszerek pedig úgy néznek ki, mintha a Hubble teleszkópjába pillantottunk volna bele. A fahéj, mint Androméda-köd, vagy a curry, mint a Teremtés Oszlopai? Miért is ne?
Tervező: Unblvbl Branding Agency
A grúz csodafegyver: Borjomi Winter 2018
A grúz csodafegyver, a Borjomi ásványvíz nem véletlenül volt Sztálin kedvence. A világ egyik legértékesebb ásványvizeként tartják nyilván. A különleges, téli kiadás csomagolása egyszerre idézi a burjánzó, grúz motívumvilágot, és felel meg a nemzetközi trendeknek. A Borjomi csomagolásának egyik jól felsimerhető eleme az úgynevezett „grúz zöld” nevű árnyalat. Az élénk színek, energikus minták láttán nagy eséllyel elhisszük, hogy jó lesz nekünk Borjomit inni.
Tervező: Reynolds and Reyner
Sült krumpli milánói módra
A befutott tervezők mellett a diákok munkái is helyet kaptak. Ők a következő nemzedék látásmódjával képesek új trendekre irányítani a figyelmet. Három milánói egyetemista, Simone Carroni, Pietro Gaeli és Stefano Gentile azon gondolkodott el, hogy a világban mérhetetlen mennyiségben ekészített sült krumplinak egykor héja is volt, így azt visszaforgatni barátságosabb megoldásnak tűnik, mint új, nehezebben lebomló csomagolást tervezni a krumplinak. Vissza a krumplit a héjába – és még jót is tettünk vele. A krumplihéj-tölcsér könnyen komposztálható, de takarmányként is újrahasznosítható.
Tervezők: Simone Carroni, Pietro Gaeli és Stefano Gentile
Még több csomagolásdizájn itt!
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.