Hirdetés
Hirdetés

A vendég ott se járt, avagy hamis vendégértékelések kontra valóság

SZERZŐ: DiningGuide
2019. január 17.
A fake news után itt az új jelenség: a fake reviews.
Hirdetés

Éttermet csinálni nem könnyű. Vér, verejték, könnyek, idő és keserű tapasztalatok is kellenek ahhoz, hogy a végén valami jó szülessen. Tudják, hány apró részletet kell újra és újra átgondolni ahhoz, hogy a végeredmény és a tervek hasonlítsanak egymásra? Lehet a bizniszt kizárólag személytelen, üzleti számításokra is alapozni, ám sok-sok éttermes beleteszi azt a tíz százaléknyi, megnevezhetetlen pluszt, amit egy pszichológus sima eszelősségnek nevezne.

A szívét-lelkét, mondanánk, ha nem lenne elcsépelt a kifejezés.

És az csak a kezdet, ha megvalósult a koncepció és nyitásra kész a hely: a siker és a folyamatosan fenntartható érdeklődés egyáltalán nem garantált. Az étteremnek sok esetben nem csak a természetes kihívásokkal, hanem a megrögzötten kritizáló billentyűzethuszárokkal is meg kell vívnia a harcát. Akik abban lelik örömüket, vagy attól érzik magukat titkos Michelin-tesztelő szakértőnek, ha másokat a sárban húzgálnak.

Vendég vagy kritikus?

A Tripadvisor és a hasonló értékelőoldalak kritikust csináltak a vendégből, akik közül néhányan átestek a ló másik oldalára. Ahelyett, hogy valódi élményeiket és tapasztalataikat osztanák meg, sokan szeretik magukat szakértőnek érezni, és a Tripadvisor olyan eszközt adott a vendégek kezébe, amitől szakértőnek is képzelheti magát. Szakértőnek lenni pedig jó érzés.

Jelenleg ott tartunk, hogy a vendégértékelések középszerű éttermeket emelhetnek fel, és nagyon jókat döngölhetnek a földbe – néha a valós teljesítménytől függetlenül. Aki az értékelőoldalakat nem kellő fenntartással kezeli, könnyen megtévedhet.

Megsokszorozódtak az elmarasztaló vélemények. Az éttermek romlanak, vagy a vendégek?

Vonatkoztassunk most el a valódi negatív élményektől, a jogos kritikától. Általános jelenségről beszélünk, a vendégek mintha megvadultak volna, és nem csak kritizálni szeretnek jobban, hanem egyszerűen igazságtalanok, vagy simán megrögzött hazudozók, esetleg még rosszabb: számításból, érdekből húzzák le az éttermet.

A rosszindulat tartós kárt okozhat az étteremnek. Panaszkodni mindenkinek joga van, de ugyanilyen joga van megvédeni is mindenkinek magát. Az iparágat a hamis vélemények áradata sújtja. Nem tisztünk eldönteni: ennek lelki vagy üzleti haszna van, hogy puszta rosszindulatból, esetleg a másik szándékos mószerolása miatt szaporodtak el, mindenesetre az éttermek időnként jól helyreteszik őket.

Lássunk pár példát, válogattunk néhány egy-kétcsillagos (nem Michelin!) vendégvisszajelzést a Tripadvisorról, amelyet az étterem megválaszolt. Jó szórakozást kívánunk!

Egy áprilisi, egycsillagos vélemény:

"A kajámban körömdarabot és hajszálat találtam. A kiszolgálás botrányos, egy újabb órát vártam, hogy kicseréljék. Se kártérítés, se egy „elnézést”. A legrosszabb ellenségemnek se ajánlanám ezt a helyet. „

Válasz:

„Még nem nyitottuk meg az éttermet. Május 12-én nyitunk, csak szólunk, mielőtt bárki elhinné a fentieket.”

Aki nem szeret várakozni:

Voltak üres asztalaik, mégsem engedték, hogy leüljünk. Azt mondták, várnunk kell. Meghagytam a telefonszámom, hogy hívjanak, ha lesz üres asztal, de hiába vártuk. Végül elmentünk egy másik étterembe, és nagyon jót ettünk.”

Válasz:

„Nem így volt teljesen. Aznap tele volt az étterem, az egyeteln asztal, ahol nem ültek, amikor önök érkeztek, foglalt volt, de önök nem akarták ezt megérteni. Telefonszámot nem hagytak, szó sem volt ilyesmiről. Amikor arra kértük, hogy várjanak, míg megüresedik egy asztal, azt mondták, hogy inkább elmennek máshová. Szerintünk jól tették.”

Bukta van:

„Két csillagnál nem érdemel többet. A kiszolgálással nem volt nagy baj, de a kaja (vadas marhapofa zsemlegombóccal, rozé kacsamell,  az pocsék. Ráadásul volt foglalásunk, de tíz percet késtünk. Azt mondták, hogy már odaadták másnak a helyet, és telt ház van.”

Válasz:

Uram! Valami nincs rendben. Hogy tudták megenni azt, amit ezek szerint fel sem szolgáltunk?

Báránybőrbe bújt farkas:

„Nagyon szeretem a báránysültet, de kevés helyen készítik jól. Ez sem fog közéjük tartozni. A feleségem születésnapján vacsoráztunk itt, de inkább maradtunk volna otthon. A minőség a közepes alatt van, ehhez képest túl van árazva minden. Rozmaringos báránycombot kértem, 6590 Ft-ot fizettem érte, ami azért nem kevés. A hús szinte ehetetlen volt, a burgonya fagyasztott. Amit a többiek kaptak, az sem volt az átlagosnál jobb, pedig egy kisebb vagyont hagytunk ott. A jó értékelések miatt válaszottuk ezt az éttermet, de a csillagok nem tükrözik a valóságot. Aki kiváló, magyaros kaját szeretne, annak a ….. éttermet ajánlom. Két utcával van feljebb, a minőséget zongorázni lehet, és az árak is sokkal barátságosabbak.”

Válasz:

''Kedves László! Nagyon sajnáljuk, és utólag is elnézést kérünk, ha csalódást okoztunk önöknek ezen a fontos napon. Egy dolgot azonban megjegyeznénk: bárány soha nem volt még az étlapunkon, csak csirke, marha és sertés. Köszönjük, hogy vette a fáradságot, és értékelte az éttermünket. Legközelebb ígérjük, jobban igyekszünk. Az ön által ajánlott étteremnek sok sikert és jó fej vendégeket kívánunk!”

Amikor a fagyi visszanyal:

„Az értékelések alapján senki ne várjon sokat ettől a helytől. Mi is csalódtunk, egyáltalán nem olyan jó, amilyennek írják. Több mint egy óra, és a rendelés sehol. Végül a levest hidegen hozták ki, pedig lett volna idejük megmelegíteni, a tányér széle meg le volt pattanva. Az asztal ragacsos volt, a személyzet flegma, az üzletvezető vigyorogva odajött az asztalunkhoz, hogy minden rendben van-e, de mivel nem volt, és szóvá tettük, a mondat közepén otthagyott minket és soha többé nem láttuk.”

Válasz:

„Kedves Zsolt, ön három helyre is leírta ugyanezt. Bevalljuk, csodálkoztunk az értékelésen, és megnéztük a profilját. Önt a Tripadvisorról már letiltották, mert hamis visszajelzéseket küldött zsinórban éttermekről és szállodákról. 183 értékelést írt eddig, mindegyik 1-2 csillagos, nagyon negatív. Tényleg ilyen rossz a helyzet, vagy ennyire nincs szerencséje? Létezik olyan hely, amiről tudna valami jót is mondani?”

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram