Braille étlapot minden étterembe
A dark dining fogalma nem ismeretlen a gasztronómiában. A sötétben felerősödnek az érzékeink, intenzívebbek lesznek az ízek és a textúrák. Ilyenkor általában vagy előre fixált menüsor kerül felszolgálásra. Na de mi a helyzet egy modern, különféle izgalmas és változatos fogásoktól hemzsegő étlap esetében? Hiszen amíg számunkra egy különleges éttermi élmény után lekerülnek a szemfedők – vagy felkapcsolják a villanyt – a látássérültek számára továbbra is folytatódik az élet. Erre a kérdésre nyújtana választ a Blindspot kezdeményezés, ami Braille-írásos étlapok készítésére buzdítaná a vendéglátást.
“Azért jött létre a Blindspot Budapest Kampány, mert a vak emberekkel folytatott kreatív munkám során rájöttem, hogy a legtöbb étteremben sajnos látássérültek számára nincs megfelelő étlap. Szeretnék elindítani egy társadalmi mozgalmat, amelynek részeként éttermeknek segítünk, hogy a szolgáltatásaikat vakok is igénybe tudják venni. Ez a kampány segít összekötni szakmai szervezeteket vendéglátó egységekkel, hogy legtöbb helyen elérhető legyen Braille-írásos étlap.” - szól a Blindspot kampányának leírása.
A civil kezdeményezéséről Bajrami Nettát kérdeztük:
“Művészeti munkáim során sokszor dolgoztam látássérült emberekkel, például a 2016-ban Highlights of Hungaryre is jelölt VAN KEDVENC SZÍNEM divatprojekt, ahol a hazai tervezők ruháinak segítségével hívtuk fel a figyelmet a látássérültek és a divat kapcsolatára. Azóta több különféle munkám is volt, viszont múltkor reggel azzal a kérdéssel keltem ki az ágyból, hogy: “vajon a vakok hogy járnak étterembe?”
Kicsit utánamentem a témának, és kiderült, hogy sem Magyarországon, sem külföldön nem szokás Braille-írásos étlapot tartani az éttermekben. A látássérült személyeknek a kísérőjük, vagy a pincér kell, hogy felolvassa a kínálatot, ami egy kölcsönösen kellemetlen, és kiszolgáltatott helyzetet eredményez, főleg annak a fényében, hogy a Braille-írásos anyagok nyomtatása ugyanannyiba kerül, mint egy sima fénymásolás. Az igények felmérése és felismerése után összeültem egy grafikus barátommal, gyorsan összeállítottuk egy anyagot, és pár étterem - például a Premier Kult Café - már most csatlakozott hozzánk. Szeretném népszerűsíteni ezt az érzékenyebb szemléletet: ha van annyira figyelmes a magyar társadalom, hogy kicsit empatikusabban kezelje ezt az élményt, akkor úgy gondolom, egy pillanat alatt elterjedhetnek itthon a Braille-étlapok.”
Elérhetőség:
E-mail: [email protected]
Instagram: @nettabajrami
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.