Hirdetés
Hirdetés

„A sushi készítés a bizalomról és a jó alapanyagokról szól” | Harumi Nomurával és Vellai Gáborral, a Spago Budapest sushi séfjeivel beszélgettünk

2025. február 5.
Harumi Nomura és Vellai Gábor sushi séfek több mint huszonöt éve dolgoznak együtt. Már jelen voltak az első japán étterem, vagyis Fuji indulásánál, majd több hazai állomás után a tudásukat folyamatosan kamatoztatva Oslóban is huzamosabb ideig tartózkodtak, ahol részesei lehettek az akkori gasztroforradalomnak. Gyakran látogatják Japánt, elengedhetetlen számukra a sushi autentikusságának megőrzése, a magas minőségű alapanyagokkal való munka és a tradicionális eljárások betartása. 2023 óta a Spago Budapest sushi részlegéért felnek. Harumi Nomurával és Vellai Gáborral a sushi összetett világáról, az európai ízek és a japán tradíciók találkozásáról, a rizskészítés folyamatáról, etikettről és trendekről is beszélgettünk. A Spago Budapest by Wolfgang Puck 2024-ben a 9. helyen szerepel a Dining Guide TOP100 Étteremkalauzban.
Hirdetés

Hogy lesz valakiből sushi séf? Melyek voltak a legfontosabb szakmai állomások az életetekben és milyen út vezetett a Spago Budapest konyhájáig?

Vellai Gábor: 1998-ban hívott fel egy barátom, hogy nyílik egy új hely a városban, az Első japán étterem, amit aztán Fujiként is elkezdtek emlegetni. A japán tulajdonos számára nagyon fontos volt, hogy a lehető legmagasabb színvonalon dolgozzunk, minden éppen úgy készüljön, és olyan autentikus legyen, mint Japánban. Több japán séf is dolgozott az étterem melegkonyháján, illetve egy idő után a tulajdonos elhívott több japán nőt is, hogy segítse a munkánkat, először kvázi ‘kóstolóként’, hogy az ott dolgozók tisztában legyenek az alapokkal és a tradíciókkal. Így találkoztunk Harumival. 

Harumi Nomura: Én először a nyolcvanas években jártam Magyarországon. Hátizsákos turistaként elindultam felfedezni Európát, és amikor itt jártam, azonnal beleszerettem, és tudtam, hogy egyszer vissza fogok jönni ide. Végül 1999-ben költöztem Budapestre. Korábban foglalkoztam ruha tervezéssel, és kalligráfiával is.

Hirdetés

A Fujiban, ahogy Gábor is mondta, kóstolóként kezdtem, de gyorsan beszippantott a hely, és séfként akartam tovább dolgozni. Japánban egészen más a nők helyzete, kicsivel már jobb a helyzet, de egyébként szinte lehetetlen nem férfiként ilyen pozícióban állást kapni. A Fuji óta együtt dolgozunk, ennek most már lassan huszonöt éve. 

Vellai Gábor: Nagyon izgalmas időszak volt a Fuji, a legfontosabb magyar sushi séfek innen nőtték ki magukat, ebből az iskolából fejlődtek ki a magyarországi japán éttermek. Itt dolgozottak többen a Nobu jelenlegi séfjei közül, illetve egy itteni sushi séf nyitotta meg a Sushi Sei-t. Én több mint tíz évig, Harumi pedig nyolc évig dolgozott itt. Nagyon jó csapat volt és egy erős közösség, a mai napig tartjuk egymással a kapcsolatot. Harumi tartott ezután egy rövid szünetet, én pedig elkezdtem a Sushi Sei-ben dolgozni. A Nobu nyitására már céltudatosan kerestek meg, két évig dolgoztam ott, majd adódott egy lehetőség Norvégiában, és nekivágtunk a világnak Harumival. 

Harumi Nomura: Az oslói Hanami étterem körülbelül úgy jellemezhető, mint a Nobu és a Zuma keveréke. Norvégiában akkor lett nagy érdeklődés a sushi iránt, hamar került be a mainstream-be street foodként, de megvolt arra is az igény, hogy magas színvonalon készüljön. Itt igazán volt lehetőség arra, hogy elmélyüljek a sushi készítésben. Nagyon intenzív időszak volt, és bár eredetileg három évet terveztünk kint tölteni, nyolc lett belőle. 

Mennyiben volt más tapasztalat Norvégiában dolgozni sushi séfként Magyarországhoz képest? Mik voltak a legfontosabb különbségek?

Vellai Gábor: Ahogy Harumi is említette, éppen akkor zajlott Norvégiában a gasztroforradalom, aminek a Hanami révén mi is a részesei lehettünk. 2012 környékén Budapest sokkal előrébb tartott hozzájuk képest a gasztronómiát illetően. A Hanami volt az első kifejezetten magas színvonalú étterem, ahol minden este 200-250 vendég étkezett, és a legjobb minőséget kellett nyújtanunk nekik. Norvégiában viszont már akkor is magasabb volt a vásárlóerő, jóval többet keresnek az emberek, többen járnak drága étterembe, volt egy nagyon stabil réteg, akiknek az igényeinek meg kellett felelni. 

Mi hozott titeket vissza Budapestre?

Harumi Nomura: Oslo nagyon meghatározó hely volt a számunkra, gyorsan lehetett nagyon sokat tanulni. Szerettünk kint lenni, de egy idő után sok volt a hideg és a sötétség. Nagyon szeretünk Budapesten élni, én a hazámnak hívom az országot, jó volt visszajönni.

Vellai Gábor: 2020-ban a covidra értünk vissza. A Nobuban kezdtünk el dolgozni mindketten, itt voltunk 2023-ig, amikor megtalált minket a Spago Budapest F&B managere és Tetsu Yahagi, a los angelesi csoport utazó séfje. 

Harumi Nomura: Amikor először jöttünk be a Spago-ba, lenyűgözőnek találtuk a helyet. Nagyon szimpatikus volt mindenki, már akkor látszott, hogy mennyire erős a csapat. Gyorsan eldöntöttük, hogy itt folytatjuk tovább az utunkat. Azóta is nagyon szeretünk itt lenni, Szántó István séffel nagyon jó együtt dolgozni, jó a hangulat, könnyű a kommunikáció és sok támogatást kaptunk. 

A Spago alapvetően nem egy japán étterem, de előkelő helyen szerepelnek a sushik az étlapon. Milyen tényezőket kell figyelembe venni a menü összeállítása során? Mennyire kellett máshogy gondolkodnotok az ételekről, mint a kifejezetten japán helyeken? Hogyan ötvözitek a hagyományos japán technikákat a modern, nemzetközi ízekkel a Spago sushi kínálatában?

Hirdetés

Vellai Gábor: Miután elfogadtuk az állást, nagyon gyorsan történt minden. Körülbelül három hét alatt nyitottuk meg a sushi részleget. Minden segítséget megkaptunk ahhoz, hogy ez sikeresen meg is történjen, hatalmas bizalommal találkozunk. A Spago részéről volt egy elképzelés az ételekkel kapcsolatban, Tetsuval folyamatosan konzultáltunk arról, hogy mi az az irány, ami szépen beleillik az étterem koncepciójába. Az volt a feladatunk, hogy úgy építsük be a sushit a menübe, hogy ne nyomja el a többi ételt, különösen a hidegkonyhát. Sok mindent csinálunk máshogy ahhoz képest, ahogy korábban, más alapanyagokat használunk – például olivaolajat is – de ezek a változtatások elengedhetetlenek ahhoz, hogy az ételek jól belesimuljanak a teljes képbe. 

Harumi Nomura: Ami számunkra itt is nagyon fontos volt, hogy betartsuk a legszigorúbb japán szabályokat, amik a rizsre és a halra vonatkoznak, és hogy olyan ételeket adjunk ki a kezünkből, amik autentikusak. Most öt sashimi és öt maki van az étlapon, amihez a legjobb alapanyagokat használjunk. 

Mik a sushi készítés legalapvetőbb szabályai, és mitől lesz autentikus a sushi?

Vellai Gábor: Amikor Oslóban éltünk, voltam egy nagy sushi versenyen, ahol vizsgáztam, és ezáltal Japánba bejegyzett sushi séf lettem. Itt találkoztam egy nagyon híres japán sushi mesterrel, aki épp ezt a témát feszegette. Nagyon különleges volt, amit mondott, mert a meglátása szerint, bárhol járunk a világban, ha a sushi az ottani, helyi, legmagasabb minőségű alapanyagokból készül – legyen szó Mexikóról, Dél-Amerikáról vagy a világ bármely pontjáról –, akkor autentikus sushiról beszélünk. Attól még, hogy egy sushi nem egy az egyben úgy néz ki, mint a japán verzió, attól még sushi. 

Harumi Nomura: A legfontosabb, hogy a sushi alapvetően egy egyszerű, letiszult étel, amiben minden az alapanyagokon múlik. Nem lehet semmi mögé se rejtőzni. A japán kultúrában nagyon sok szabály van, a sushi készítést is sokkal szigorúbban veszik, mint Európában. De itt is az a szempont, hogy az egyszerűségre törekedjünk, a legjobb halból, a legjobb minőségű rizsből dolgozzunk, a legnagyobb szakértelemmel. 

Ahogy említettétek is, a hal mellett a rizs a sushi egyik legfontosabb eleme. Hogyan kell elkészíteni a rizst, hogy megfelelő állagú legyen, milyen típussal dolgoztok?

Vellai Gábor: Pontosan úgy készítjük a rizst, ahogy Japánban, ettől nem szabad eltérni. A sushi rizs tompább és kerekebb a többi típusnál, a világ különböző pontjain termesztik már. Mi a Yumenishikit használjuk. Nagyon sok különböző fajta létezik, ha az ember Japánban jár, még jobban el tud mélyedni ezekben. A rizskészítés egy nagyon különleges folyamat, többször megmossuk a szemeket kevés vízben. Nagyon fontos figyelni  a mennyiségre, ha túl sok a víz, a szemek nem súrlódnak, ha túl kevés, akkor összetörhetnek. A mosás során a szemek csiszolódnak. Ezzel lemossuk a külső réteget, így főzés közben gyorsabban és könnyebben jut a víz a rizsszemek belsejébe. Séftől függ, hogy hányszor mossa meg a rizst, mi kétszer szoktuk. A  második mosás után bő vízben addig öblítjük a rizst, amíg a víz teljesen átlátszó lesz. Leszűrjük, hagyjuk lecsöpögni. Grammra pontosan kimérjük, hogy mennyi vízben főzzük. Tíz percig állni hagyjuk a főzővízben, majd negyven percig főzzük. Azonnal ráöntjük az ecetet, átkeverjük. 

Harumi Nomura: Az ecet kérdésköre is nagyon izgalmas, abból, hogy egy séf milyen típust használ, könnyen megtudhatjuk, hogy kitől, vagy milyen területen tanult. Az oszakai ecet kicsit édesebb, a tokiói egy kicsit savanyúbb. Tokió környékén kicsit kevesebb az íz, a Kansaiban, a nyugati területen pedig sokkal édesebb az ecet, erősebb ízekkel dolgoznak. A rizsből minden egyes szemet fel kell használni, soha nem maradhat belőle az edényben – ez az egyik legfontosabb tradíció. 

Milyen alapvető szabályok vannak a sushi fogyasztását illetően?

Vellai Gábor: A vendég és a sushi séf közötti kapcsolat bizalmon alapul, aminek azonnal meg kell teremtődnie, amikor valaki megérkezik egy sushi bárba. A sushi séf feladata, hogy azt sugározza, hogy nem csak ért ahhoz, amit csinál, hanem hogy a vendég megbízhat annyira benne, hogy a kezébe helyezze a következő órákat az életéből. A sushi akkor jó, ha a rizs langyos, a hal pedig hideg. Azt szokták mondani Japánban, hogy az a legjobb, ha a vendég öt másodpercen belül megeszi az ételt, miután elé került.

Harumi Nomura: Ami még szintén fontos, hogy a sushit lehet pálcikával és kézzel is enni. Amit a szójaszósszal kapcsolatban érdemes tudni, hogy Európában és Amerikában a vendégek gyakran az egész rizst belemártják, azonban az az autentikus és az optimális, ha csak a halat éri a szósz, és épp hogy végighúzzuk benne. Természetesen mindenki úgy fogyasztja a sushit, ahogy szeretné, és ahogy megszokta, Japánon kívül teljesen más szabályok vannak.

A pálcika használatnál is van pár ilyen elv, például nem szükséges összedörzsölni  őket evés előtt. Érdemes hosszabban megfogni a pálcát, Japánban inkább a végét fogjuk – ez egyrészt praktikusabb, másrészt elegánsabb is. De erre is az vonatkozik, amit korábban is említettünk, hogy a japán gasztronómiában sok-sok olyan szabály van, amit Európában természetesen nem feltétlenül szükséges vendégként betartani.  

Ki tudnátok még emelni pár különlegességet azzal kapcsolatban, hogy Japánban milyen szempontokat kell követni a sushi készítés és az étkezés során, ami a kulturális különbségekből fakad?

Harumi Nomura: Ami a séfeket illeti, rájuk is nagyon sok szabály vonatkozik, én úgy tanultam kint, hogy egy sushi séf magabiztosan, minimális mozgással dolgozik és mindig tisztán tartja a munkaterületet. A Japánban található sushi bárok és éttermek gyakran viszonylag kisebbek, ezért például ha vendégként érkezünk oda, érdemes odafigyelni arra, hogy ne használjunk túl sok parfümöt. A sushiban minden íz számít, és egy-egy erősebb parfüm komoly hatással lehet az ízekre. Az is előfordulhat, hogy ha túl sok parfümöt viselünk, a séf elküld minket. 

Vellai Gábor: A japán séfeknek nem lehet bajusza és szakálla, amikor sushi bárban dolgoztam, nekem is le kellett vágnom. Japánban mások a viselkedési normák, másfajta tisztelet övezi az étkezést. A legjobb helyekre csak ajánlással lehet helyet kapni, itt pedig nagyon fontos, hogy az ember a lehető legjobb magaviselettel álljon hozzá az étkezéshez, mert akár örökre kitilthatják egy helyről. Ami még érdekes, hogy az utazásaink során egyszer kóstoltam egy helyi jellegzetes tésztaételt, amihez kértem szójaszószt. A séf pedig azt mondta, hogy nem ad hozzá. Mindent pont úgy kell elfogyasztani, ahogy ők elképzelték. 

Japán különleges adottságokkal rendelkezik alapanyagok szempontjából – milyen különbségek vannak ebben a tekintetben a japán és az európai sushik között?

Harumi Nomura: Japánban kiemelten fontos szerepet kap a szezonalitás, egy-egy hónapban kizárólag a helyben aktuálisan elérhető halak kerülnek a sushikra. Ez persze egy nagyon kiváltságos helyzet, hiszen hihetetlenül sokféle hallal lehet találkozni.

Vellai Gábor: Magyarországnak, de egész Európának is mások az adottságai, de ehhez a lehetőségekhez mérten mindent megteszünk azért, hogy a legjobb termékekkel dolgozzunk. A legtöbb hal egészben érkezik és mi vágjuk őket. Oslóban egyébként az volt az érdekes, hogy hiába van tenger, amiből lehet lazacot, rákot fogni, nagyon sok hal a mediterrán területekről érkezett, például a süllő, a sügér vagy a hamachi. Egyedül Japánban érhető el minden helyben. 

Mennyire változik a sushi, megfigyelhetőek a készítést, illetve a fogyasztást tekintve különböző trendek?

Harumi Nomura: Rendszeresen látogatjuk Japánt, ilyenkor mindig nagyon sokat utazunk és eszünk. A generációk közötti különbségekből fakadóan mindig megjelennek új igények, például a fiatalok szeretik a kicsit ‘fancy-bb’, kicsit nehezebb sushikat, míg mi a könnyedebb, letisztultabb verziókhoz vagyunk szokva. 

Vellai Gábor: Trendek folyamatosan vannak, legyen szó akár a szószok használatáról, vagy a különböző fűszerekről. Bármilyen hullám is érkezik, mindig az a legfontosabb, hogy a rizzsel és a hallal úgy bánjunk, ahogy Japánban szokás. Az, hogy ehhez a két alapanyaghoz milyen ízek társulnak, a séf tudására vannak bízva. Ami a Japánon kívüli világra jellemző, és kicsit szomorú, hogy az emberek nagyon sokszor nem a legjobb minőségű sushival találkoznak először életükben, ezért könnyedén kialakulhatnak prekoncepciók vele kapcsolatban. 

A sushi nagyon népszerű, viszont minél messzebb vagyunk a tengertől, annál drágább műfajról beszélünk. Az általános minőségi javulás nagyon sok tényezőn múlik – az elmúlt évek eseményeiből fakadóan az embereknek egyre kevesebb a pénzük, ezért nem feltétlenül tudják megkóstolni  a magasabb minőségű termékeket. Másrészt az is szerepet játszik abban, hogy nagyon különböző minőségű sushikkal találkozunk, hogy a mostani sushi séf generáció tagjai nem feltétlenül igazi mesterektől tanultak. Az edukáció rendkívül fontos, amin egyébként az olyan sushi tematikájú versenyek is segítenek, amik már a legtöbb európai országban jelen vannak.

Bármi is történik, bármilyen trend lép érvénybe, a sushi készítés a bizalomról és a jó alapanyagokról szól. Fontosnak tartjuk, hogy ezeket a hagyományokat mi is tovább vigyük. A Spagoban erre nagyon sok lehetőségünk van, érdeklődő, visszatérő vendégekkel vagyunk körülvéve, és egy olyan csapattal, ami támogatja a munkánkat.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram