Hogy vagy, hogyan telnek jelenleg a napjaid?
Általában minden nap 5 órakor kelek, azután megyek ki az aktuális forgatásra. Most éppen az éjszakai időbeosztásra állunk át, ilyenkor estétől dolgozunk majd reggelig. E mellett privát rendezvényeket vállalok, illetve Magyarországon és külföldön egyaránt több étteremből is kapok felkérést arra, hogy az étlapok frissítésében szakmai tanácsokat adjak. Legutóbb Norvégiában dolgoztam egy Michelin-csillagos étteremben, az Irisban, amely egy fjord közepén fekszik, igazán futurisztikus. Tehát sokrétű, amivel foglalkozom, mozgalmasan telnek a napok. A filmes produkciók nagyon összetettek, mert amennyi színész, annyi különböző kívánság van. Minden nap, minden órában minőséget kell nyújtani. Mivel forgatásról van szó, ezért nagyon rugalmasnak és pontosnak is kell lenni, nem lehetnek csúszások.

Egy nem mindennapi szakmában dolgozol, hiszen privát séfként hollywoodi sztárok és magas rangú vendégek igényeit teljesíted. Hogyan kell elképzelni a filmforgatásokat?
A filmforgatások világa rendkívül dinamikus, így egy átlagos nap meglehetősen korán kezdődik. Gyakran már hajnalban talpon vagyok, mivel a stábnak és a színészeknek reggelit kell készíteni, hogy frissen induljon a napjuk. Fontos, hogy az ételek frissen készüljenek el, és azonnal rendelkezésre álljanak, amikor a színészeknek és a stábnak szünete van. Külön figyelmet fordítok arra, hogy a menü mindenki számára megfelelő legyen: legyen szó vegán, gluténmentes vagy bármilyen speciális diétáról. Az egészséges, tápláló ételek biztosítása alapvető, hiszen a forgatási napok hosszúak és fizikailag megterhelők lehetnek. Emellett a színészekkel való munka során a személyes kapcsolat kialakítása is fontos szerepet játszik. Gyakran közvetlenül egyeztetek velük - és egyben a feleségükkel, személyi edzőjükkel és az orvosukkal is - hogy pontosan mire van szükségük, mi az, amit szívesen fogyasztanak.
A forgatásokra mindig egy mozgó konyhával megyünk ki, amit úgy kell elképzelni, mint egy profin felszerelt food truck. Ezekből vannak kisebbek, nagyobbak, attól függ, hogy egy főre kell csak főzni, vagy a többi színészre is. A tapasztalat azt mutatja, hogy sosem egy főre kell, hiszen a producereket és a rendezőt - tehát az első tíz embert, aki a filmben részt vesz - illetve gyakran a családtagokat is ki kell szolgálnunk. A csapatom főz ennek a belső körnek, én pedig általában csak a színészemre koncentrálok. Minden folyamatot kontrollálok és felügyelek, én írom a menüket és előkészítem a dolgokat. Ilyenkor nincs olyan, hogy szabadidő, bármikor jöhetnek váratlan kérések, például jelzi a színész, hogy kibérelt a Dunán egy hajót, mert jönnek a barátai Amerikából és 20 főre kellene elkészíteni egy vacsorát. Mindezt péntek délelőtt… természetesen erre sem mondhatok nemet. Tehát ilyenkor semmit nem lehet előre tervezni.
Milyen további kihívásokkal találkozol a filmsztárok privát séfjeként? Miben más ez a munka, mint egy hagyományos séf munkaköre?
A hírességekkel való munka több szempontból is komoly kihívás. Egyrészt a sztárok sokszor nagyon szigorú étrendet követnek, amelyek speciális igényeket támasztanak. Például volt már dolgom olyan színésszel, aki szigorúan gluténmentes étrendet követett, míg mások inkább a vegán életmódra esküsznek. Ilyenkor nem elég, ha csak elkészítem az ételt; arra is figyelnem kell, hogy a legjobb minőségű alapanyagokból dolgozzak, és a lehető legváltozatosabb menüt állítsam össze. Akár egy nyers vegán étrendet követő vendének is. Ez egy kreatív kihívás, hiszen az étrend szigorúsága ellenére mindig valami újdonságot is kell mutatnom.

Másrészt a hírességekkel való munkában elengedhetetlen a diszkréció. Ezek az emberek reflektorfényben élnek, számukra rendkívül fontos a magánélet védelme. A velük való munka során kialakult bizalmi kapcsolat nagyon értékes, hiszen az én feladatom, hogy ne csak a testi, de a lelki jólétükről is gondoskodjak. A közvetlen kapcsolat révén lehetőségem van megérteni, mi teszi őket igazán boldoggá, és hogyan járulhatok hozzá ahhoz, hogy a forgatások alatt is otthon érezzék magukat. Nagyon gyorsan kell reagálni a változásokra, mert egy-egy forgatási napon bármi megtörténhet: változhatnak a forgatási helyszínek, csúszhatnak a tervek, és ilyenkor gyorsan kell alkalmazkodni. Gyakran előfordul, hogy az utolsó pillanatban kell újra tervezni az egész napi étkezést, és ehhez azonnal kell dönteni, hogy minden zökkenőmentesen menjen. Előre le van egyeztetve, hogy mi lesz a menü, de megesik, hogy azt is húszféleképpen kérik, folyamatos a variálás.
Hogyan talált rád a filmes szakma, mikor érkezett az első megkeresésed?
Az első filmes munkára tisztán emlékszem, hogyan talált meg. 2008-tól 2012-ig a Dérynénél voltam séf és egy akkori kedves barátom, aki oda járt, ajánlott be az egyik magyar produkciós iroda tulajdonosának. Sose felejtem el, nem is értettem azt a telefonhívást, először azt hittem, viccelnek velem. Másnap találkoztam a producerrel, harmadnap pedig már mentem is főzni. Akkor még nagyon kezdetleges volt minden, Keira Knightley-t kísértem a kis autómmal a Collette forgatásán – volt olyan, hogy a kecskeméti Katona József Nemzeti Színház öltözőjében főztem neki egy indukciós sütőn. De főztem már mindenhol, mert ilyen ez a filmes munka, nem mindig vagyunk a stúdióban. Ha mondjuk van 50 forgatási nap, abból 30 napot költözünk, a lokációkban vagyunk. Tehát elég sokat mozgunk, és ilyenkor mindig újra és újra összepakoljuk a konyhát.
A forgatásokon kívül privát eseményeken is dolgozol. Miben más ez a fajta munka, mint amit a filmvilágban végzel?
A privát rendezvényeknél gyakran előfordulnak olyan különleges kérések, amelyek miatt egy-egy esemény igazán emlékezetessé válik. Volt alkalmam főzni Danny DeVito-nak, amikor Magyarországon járt. Külön kérte, hogy a vacsora tartalmazzon magyar ízeket, így igazi kihívás volt olyan menüt összeállítani, amely egyszerre autentikus és innovatív. DeVito nagyon nyitott volt, ami lehetővé tette, hogy bátran kísérletezzek az ízekkel, és olyan fogásokat tálaljak fel, amelyek valóban megmutatták a magyar konyha gazdagságát. Ezt az élményt különösen élveztem, hiszen nem mindennap adatik meg, hogy egy ilyen világhírű színész számára főzhet az ember. Az esemény különlegessége nemcsak a vendég személyében rejlett, hanem abban is, hogy sikerült egy olyan atmoszférát teremteni, amely mindenkiben maradandó élményt hagyott.
A sztárok gyakran keresnek meg különleges kívánságokkal, és minden alkalommal igyekszem megfelelni ezeknek az elvárásoknak. Mindez természetesen nagyfokú rugalmasságot és kreativitást igényel, hiszen nem elégednek meg a hagyományos megoldásokkal, hiszen számukra elérhetőek a világ legjobb éttermei. Így történt, hogy egyszer egy másik rendezvényen is részt vettem, ahol szintén egy neves hollywoodi személyiség volt a megrendelő, és a vacsorát egy különleges helyszínen, egy Balaton parti luxushajón kellett megszervezni. Ez a rendezvény is tele volt kihívásokkal, mivel egyszerre három különböző helyszínen kellett megjelenni a Balaton környékén, magán a hajón is, és biztosítani, hogy mindenhol ugyanolyan magas színvonalú fogások készüljenek Az ilyen események mindig próbára teszik az ember képességeit, de éppen ezek a kihívások azok, amelyek miatt ennyire szeretem a munkámat.
A Norvégiában eltöltött időm alatt szintén volt alkalmam egy különleges helyen dolgozni. Egy fjord közepén, teljesen elszigetelt helyen segítettem a fine dining vacsora kialakítását, az Iris étteremben. A vacsoraélmény hasonló volt, mint amit a "Menü" című filmben láthatunk, azzal a különbséggel, hogy itt mindenki életben maradt a végén. A helyszín, a 18 fogásos menü és a környezet mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy ezek a vacsorák felejthetetlenek maradjanak.
Vadászatokon is szoktam főzni külföldi vendégek számára. Volt már olyan, hogy az éppen aznap lőtt vadat behozták, és abból kellett hirtelen valamit elkészíteni. Ezt a megrendelő nagyon szerette és el is várta. Volt, hogy a kezembe nyomtak frissen lőtt kacsát, fácánt, amit gyorsan lekopasztottam és már neki is álltam elkészíteni. Ilyen ad hoc dolgok mindig vannak, de mondhatni, hogy már mindenre fel vagyok készülve.

Profi úszó voltál, mielőtt séf lettél. A sportolói múltad hogyan segít minél türelmesebben venni a munkahelyi akadályokat?
A kitartásom biztosan a sportból hozom. Soha nem adom fel. Mindig törekszem a jóra, meg a jobbra, és arra, hogy jobb legyek, mindig a maximális teljesítményt kell nyújtanom. Ilyenkor teljesen olyan vagyok, mintha versenyeznék. Versenyezek is az idővel, teljesen belemerülök a munkába, és tolom, amíg nincs vége. Ebbe a szakmába nehéz bekerülni, de nagyon könnyű kikerülni, nem nagyon lehet hibázni.
Mit szeretsz a legjobban a munkádban?
Lehet közhely, de azt szeretem a legjobban a munkámban, hogy számomra ez nem igazán munka. Nyilvánvalóan “munka”, mert felelősséggel jár, de változatos, nem monoton, és soha nem tudhatod, hogy milyen akadályok kerülnek eléd - ezért mindig arra késztet, hogy menjek előre. Folyamatosan meg kell újulni, mert nem úgy dolgozunk, mint egy klasszikus étteremben, ahol fix az étlap. Mindig figyelem a trendeket, mert itt minden nap más kell csinálni. Mikor véget ér a forgatás, vagy éppen ülök a moziban és azt a filmet nézem, amiben dolgoztam, ilyenkor azt érzem, hogy szuper dolognak lehettem én is a részese, hozzátettem a magamét, hogy ez megvalósuljon. Ez egy igazán felemelő érzés.
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.