Hirdetés
Hirdetés

A nagyüzemi húsipart otthagyhatta Ozsvárt Gábor, a szakmáját nem

SZERZŐ: Szász Eszter
2022. augusztus 8.
Sokan azt hiszik, hogy az igazi kolbász – a hungarikumként számontartott gyulaihoz, csabaihoz hasonlóan – csak paprikás lehet, pedig minden tájegységnek megvannak a maga ízei. A legjobb, ha mindenki megtalálja a maga ízlésének megfelelőt – ezt vallja Ozsvárt Gábor. Az Ozsvárt Kolbászműhely megálmodója és tulajdonosa családi manufaktúra keretében 2020. júliusban indította be vállalkozását a 800 lelkes zalai faluban, Karmacson. A műhelyben különböző ízesítésű sütőkolbászok készülnek, amelyeket Budapesten keresztül Magyarország különböző régióiba, sőt az országhatáron túlra is szállítanak. Számos jó nevű vendéglátóhely is kínálja a termékeiket.
Hirdetés

Ozsvárt Gábor nem ma kezdte ezt a szakmát. 1994-től a húsipari termékgyártásban dolgozott, egészen 2015-ig. A pápai üzem akkoriban a húsgyártás fellegvárának számított. 

„Amikor otthagytam, úgy gondoltam, hogy soha többet nem akarok az élelmiszeriparba visszamenni. A család és a vendégek kérésére viszont otthon elkezdtem különböző ízű kolbászokat készíteni, amelyeket egyre többen ismertek és szerettek meg. A kolbászokat sertéslapockából, nyakaszalonnából és marhanyakból kezdtem gyártani, az ízekkel kísérleteztem” - mesél Ozsvárt Gábor a kezdetekről. 

Ozsvárt Gábor

A kísérletezés nem tartott soká, mert a család vett egy nagy levegőt, és létrehozta sütőkolbász-üzemét a Hévíz melletti Karmacson. 

„Bár a fő csapásirány a sütőkolbász, mégsem szezonális termékről beszélünk, csupán annyi a változás, hogy májustól szeptemberig a gourmet vonal erősebb, ezekből kell többet gyártani, majd szeptembertől visszatérnek a hagyományos ízek. A gourmet ízek közül izgalmas párosítás a cheddar sajtos marha-, és a cheddar sajtos sertéskolbász és a bivalykolbász, de érdekes módon ezeket pont egész évben keresik” – mondja Ozsvárt Gábor.

Bár minden hentesnél biztosan találunk többfélét, minőségi kolbászból sajnos kevés van a piacon. A szakember szerint sajnos sokszor a prémiumként kínált áruk tele vannak ízfokozókkal és egyéb adalékanyagokkal.

„Az a tömeggyártás amit én korábban csináltam, köszönőviszonyban sincs a mostanival. Sajnos az ár az, ami dominál, mert látom, hogy az emberek inkább vásárolnak meg egy középkategóriás vagy nagyüzemi kolbászt, minthogy kisüzembe mennének el, legyen az sajt vagy szörp vagy bármilyen hústermék. Mi nem panaszkodunk, de úgy látom, hogy időbe telik, mire az emberek ráébrednek, hogy érdemesebb inkább kevesebbet vásárolni, de az tényleg adalékmentes legyen. Amikor hozzánk új vevő érkezik, meghívom az üzembe, és megmutatok neki minden munkafolyamatot” – teszi hozzá. 

Ozsvárt kolbász

Szerencsére az állandó jó minőséget sem nehéz tartani, hiszen az évek során kialakult egy biztos és állandó beszállítói kör. Az egyedüli problémát az okozhatja, hogy nyáron a sertések sokkal több vizet fogyasztanak, így a hús víztartalma is magasabb lesz. Ez a szárazáru vagy grillkolbász gyártásánál okozhat problémát. Az Ozsvárt Kolbászműhely nagyon ügyel az állandó jó minőségre, és ha valamilyen oknál fogva mégsem olyan nívójú alapanyag érkezik, azt azonnal jelzik. 

Ozsvárt Gábor a kísérletezést sem adja fel, a közeljövőben őz-, marha- és halkolbászt terveznek a piacra dobni.

Azért az újdonságok mellett a kedvencek is megvannak: a hagyományos sütnivaló kolbászt nagyon szeretik az emberek, valamint a már említett különlegességeket, a cheddar sajtos marhát és sertést, valamint a bivalykolbászt. 

Ozsvárt kolbász

„Az utóbbi időben a vaddisznó- és a szarvaskolbászunk egyre kelendőbb. Ami számomra megdöbbentő volt, hogy az orosz–ukrán háborús konfliktus miatt úgy látszott, a halkolbászoktól el kell búcsúzni, mert nem lehetett az alapanyagot beszerezni az oroszoktól. Később ez a probléma megoldódott, némi nyomásra újra elkezdtünk halkolbászt gyártani, és egyre nagyobb rá a kereslet” – meséli Ozsvárt Gábor. 

Ozsvárt Gábor

A manufaktúrában az egész család tevékenyen részt vesz. Gábor a gyártással foglalkozik, felesége az üzleti ügyeket intézi. A legkisebb gyerek az üzemben segít, a két nagy pedig a marketingért és a promócióért felelős. 

Így, családi vállalkozásként, manufakturális kisüzemként szeretnének a jövőben is működni. Fejlődni mégis muszáj, így a jövő év elején a nagyüzem alapterületét megduplázzák, és egyéb beruházásokat is terveznek. E növekedés tempóját a piac, a vevők diktálják. 

Tovább olvasok:

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram