Hirdetés
Hirdetés

A Matild Cabaret heti három showműsorral, háromfogásos vacsorával várja a jobb időket - Interjú Selim Ölmezzel

SZERZŐ: Szász Eszter
2022. október 16.
Ahogy leszáll az este, elhúzzák a súlyos bordó bársonyfüggönyöket, és a napsütésben úszó Matild Kávéház átalakul Matild Cabaret-vé, amely száz évvel ezelőtti hangulatot idéző új szórakozóhely a budapesti éjszakában.
Hirdetés

 Az ötcsillagos luxusszállodában, az Erzsébet híd pesti lábánál fekvő, újjávarázsolt Matild Palotában október végétől minden csütörtökön, pénteken és szombaton a huszadik század eleji pesti vigalmi élet elevenedik meg. A magyar és nemzetközi előadóművészeket felvonultató showműsorhoz színvonalas vacsora is társul, amelyet az osztrák sztárséf, Wolfgang Puck koncepciója alapján dolgoztak ki. A Wolfgang Puck nevével fémjelzett, a Dining Guide TOP25 éttermi listáján biztos helyet elfoglaló Spago Budapest, az étteremlánc első európai egysége a budapesti luxushotelben nyílt meg, és vált rekord gyorsasággal a hazai vendéglátás egyik emblematikus helyszínévé. A Matild Cabaret nyitásáról és a jelenlegi gazdasági helyzetről is beszélgettünk Selim Ölmezzel, a Matild Palace, The Luxury Collection Hotel igazgatójával. 

Selim Ölmez

Mikor nyílik meg, és miben lesz különleges a Matild Cabaret?

Az első nyilvános előadást október végére tervezzük. Egy héten 3 alkalommal tekinthetik meg a showműsort a vendégek, csütörtökön, pénteken és szombaton lesznek előadások, amelyek este 8 órától fél 11-ig fognak tartani. A program nem csak egyszerűen előadás lesz, hanem a jegy ára egy három fogasos vacsorát is tartalmaz, amelyet a ránk jellemző színvonal fog jellemezni. A menüt Wolfgang Puck irányításával a helyi séfcsapatunk készíti. A Matild Cabaret programja egyedülálló lehetőséget biztosít a budapesti szórakozóhelyek palettáján, mert a vendégek az este keretein belül láthatnak egy színvonalas revüshow-t, amelyet egy a tőlünk megszokott gasztronómiai élménnyel párosítunk. 

Matild Cafe and Cabaret

Visszatérnek a század eleji idők?

Az 1901-ben nyitott, az akkor Belvárosi Kávéház néven üzemelő, revü műsorairól is híresé vált egység, amely rövid időn belül a társasági élet középpontjává avanzsált. Mi ezt a hangulatot és szellemiséget szeretnénk visszahozni a már felújított falak közé. A Matild Café napközben egy elegáns, nagy múltú kávéház, de éjszakára teljesen átalakul, a súlyos bársonyfüggönyök legördülnek, a fények kigyúlnak, kicsit füstös, sejtelmes lesz minden, a terem közepéből kiemelkedik a színpad, így változik át egy teljesen más atmoszférájú, hangulatú és kicsit provokatívabb szórakozóhelyé. A színpadra a felújítás során találtuk rá, és ez a becsülendő örökség a múltból indított minket el azon az úton, amelynek eredményével most találkozhatnak a vendégeink. A közelmúltból sokan úgy emlékeznek erre a helyre, mint a szintén legendás Lidó Kaszinóra. Reméljük, hogy az új Matild Cabaret is ilyen sikeres helyévé válik majd a közönsége számára.

Matild Cafe and Cabaret

Egy korábbi interjúban említette, hogy a Matild Palace, Luxury Collection Hotel, a Spago Budapest és a Duchess Bár is számára nagyon fontos a hazai közönség elérése. Ez a cél a Matild Cabaret esetében is?

Természetesen. A kapunk nyitva áll mindenki előtt. Jó példa erre a Spago, vagy a Duchess rooftop bar is. Szeretnénk folyamatos kapcsolatban lenni a helyi közösséggel, szeretnénk, ha rendszeres látogatói lennének a Matild Cabaret-nak is. Az előadóművészek között is lesznek magyar és nemzetközi nevek.

Az örömhír mellett nem lehet nem figyelembe venni az egész Európát sújtó válságot. Milyen megoldásokkal lehet túlélni az energiaválság okozta költségnövekedést egy ilyen sok szolgáltatást nyújtó luxusszállodában?

Azt gondolom, hogy a vendéglátóipari szektornak az utóbbi években szinte csak válságokkal kellett szembenéznie. Nem vagyok kétségbeesve, mert 25 éves pályafutásom alatt, amelyet a Marriott cégcsoportban, a luxushotelek világában töltöttem, már számtalan krízist megéltem. Minden válság súlyos, egyiket sem egyszerű túlélni. 2008-ban a gazdasági világválság idején Dubaiban dolgoztam, ott sem volt egyszerű a helyzet a turizmus drasztikus visszaesése idején. A hazámban, Törökországban is rengeteg krízist megéltem, amelyek az éppen aktuális politika alakulása, a biztonság hiánya, vagy a különféle szankciók miatt alakultak ki. Nekünk, vendéglátóiparban dolgozó vezetőknek mára már van valamiféle védettségünk ezekre a krízisekre. Az idő majd megmutatja, hogy milyen veszteségekkel éljük túl ezt a mostani gazdasági recessziót.

Milyen változtatásokat, intézkedéseket terveznek meghozni a jövőben?

Jelenleg a legégetőbb probléma az energiaár növekedése. Ha a közüzemi díjak magasak, és ehhez még a termelői árak is folyamatosan nőnek, akkor az emberek megélhetési költségei is megnövekednek, ez gerjeszti az inflációt. Az energiaár emelkedése mindenre hatással van, egy Hotel, mint nagy fogyasztó különösen nehéz helyzetben van. Elég csak itt körbenézni, tele vagyunk lámpákkal, világítunk, fűtünk, főzünk, melegítjük az ételt a konyhán és még sorolhatnám. Ma a legfontosabb teendőnk, hogy csökkentsük az energiaköltségeinket, mi talán annyiban szerencsések vagyunk, hogy ez egy teljesen új épület, és nem vezettük be a gázt, minden energiaigényünket elektromos áram biztosítja. Amikor építettük, ügyeltünk arra, hogy környezetkímélő és fenntarthatósági szempontból is elfogadható megoldásokat alkalmazzunk. Ez befektetés, ami biztosan megtérül. Nagyon sok minden automatizálva van, beleértve a hűtés-fűtést is. Ennek ellenére még pontosan nem látjuk, mennyire lesz hatékony. Majd az idő eldönti. 

Terveznek drasztikusabb lépéseket is, akár leállást?

A stratégiánk nem arról szól, hogy bezárjunk, nem így szeretnénk a válságot kivédeni. Folyamatosan keressük a lehetőségeket. A nyereségünk biztosan nagyon alacsony színvonalon marad, vagy akár le is nullázódik, de ezt ma még nem lehet előre látni. 

A lényeg, hogy életben maradjunk, mert a „show-nak folytatódnia kell”.

Milyen rövid és hosszú távú stratégiát alkalmaznak, hogy minimalizálják a veszteségeket?

Mi már 2024-ig kidolgoztuk a stratégiánkat. Krízis esetén csak hosszabb távra érdemes tervezni, akár egy évre előre, vagy még messzebb. Sok minden jöhet még, de az is előfordulhat, hogy pozitív irányt vesznek az események, az biztos, hogy ebben a helyzetben nem irányíthatunk semmit, a folyamatok rajtunk kívülálló történések. Mi csak elfogadhatjuk a tényt, és elkezdhetjük kidolgozni a megfelelő cselekvési terveket. A helyzetünket nehezíti, hogy sajnos idén Magyarország nem volt olyan népszerű turisztikai célpont, mint akár a mediterránium és a többi európai ország. A hazai hotelek és a vendéglátás reál értékben még mindig messze van azoktól a számoktól, amelyeket 2018-19-ben hozott. Véleményem szerint ezért is más európai országok jobban készen állnak a válság kivédésére, mint mi, nekünk nehezebb lesz.

Milyen mértékben kellene árat emelniük a hotelben és az éttermi részen?

Ez a költségeinktől függ, nem az én döntésemen múlik. Piaci szereplők vagyunk, az egész piac általános stratégia szerint kellene, hogy dolgozzon. Nem tehetjük meg, hogy mint egy hős, majd egyedül mi megmutatjuk, hogy mit kell csinálni, az árak emelkedését valójában a piac fogja meghatározni. Az természetes, hogy egy ilyen kemény inflációs helyzetben nagy nagymértékben kellene emelni az árainkat, de az, hogy milyen mértékben tehetem meg, azt a piac fogja meghatározni. Ha a piaci árak emelkednek, mi is emelünk. Egyelőre megpróbáljuk tartani az árainkat, de abban biztos vagyok, hogy jövőre emelnünk kell, azt még nem tudom megmondani, hogy milyen mértékben.

A munkaerőhelyzet mennyire stabil, biztonsággal ki tudják szolgálni a vendégeket?

Szerencsére mára egy kicsit jobb a helyzet. Ezt csak az előző időszakhoz képest lehet elmondani, ez nem azt jelenti, hogy könnyű megfelelő felkészültségű és minőségű munkaerőt találni. Egyszerűbb, mint korábban, de lehet, hogy ez csak a Matild Palace esetében van így. Mi igyekszünk olyan munkahely lenni, ahol jó befektetés dolgozni, amely nem csak jól mutat az önéletrajzban, hanem ebben a környezetben biztonságban érezhetik magukat a dolgozóink, és megfelelően meg vannak fizetve. A mi legnagyobb tőkénk a dolgozóink közössége. 

A vendéglátóhelyeiken tapasztalnak forgalomcsökkenést?

Azt mindenképpen látni kell, hogy Budapestre is jellemző a szezonalitás. Az elkövetkező legnehezebb időszak a 2023-as év első negyedéve lesz, amelybe ráadásul magasabb energiaárakkal lépünk át. Azt gondolom, hogy aki túléli az első negyedévet, az utána rendben lesz. Ez lesz a kritikus 3 hónap. Tavasztól viszont a főváros iránti kereslet szignifikáns növekedésére számítunk.

Mi a tapasztalata, hogyan érinti a szakmát a válság más régiókban, földrészeken?

Nem hiszem, hogy ez a ma nálunk kritikus tapasztalható helyzet világszinten ugyanilyen probléma. Elég, ha megnézzük az Egyesült Államok helyzetét, vagy nem is kell olyan messzire mennünk: Törökországét. Azok az országok fenyegetettek, amelyek az kizárólag az orosz gáz- és energiaellátástól függenek. Ezt a trendet nem látom sem Ázsiában sem a Közel-Keleten, mert ezekben a régiók nem függnek ilyen mértékben senkitől. Most úgy látszik, hogy Európában a magyar szállodaipar van kitéve a legnagyobb fenyegetettségnek a nyereséges profit elérhetőségének szempontjából.

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram