A holland település az első a világon, ahol a jövőben tilos lesz mindennemű húsáru köztéri hirdetése, mert a döntéshozók szerint ez segíthet a húsfogyasztás mérséklésében, és az iparághoz kapcsolódó óriási ökológiai lábnyom csökkentésében. Tanulmányok bizonyítják ugyanis, hogy a húsipar, és így közvetetten a húsfogyasztás a felelős a kibocsátott üvegházhatású gázok egyharmadáért. A szarvasmarhatenyésztés igen nagymértékű metánkibocsátással jár együtt, és rengeteg erdő esik áldozatul annak köszönhetően, hogy a helyükön legelőket alakítanak ki a szarvasmarhaállomány növelésének érdekében.
2024 után a mintegy százhatvanezer ember által lakott városban tilos lesz a buszokon, padokon, buszmegállókon, utcai plakátokon, és közterületeken álló képernyőkön olyan hirdetést megjeleníteni, ami hústerméket reklámoz, vagy az éppen akciós hentesárura hívja fel a vásárlók figyelmét.
A kezdeményezés a GroenLinks (Baloldali Zöldek) nevű párthoz fűződik, akik arra válaszul nyújtották be a drasztikus változtatást előíró indítványt, hogy a hús felkerült a klímaváltozáshoz aktívan hozzájáruló termékek listájára.
Ziggy Klazes, a párt egyik tanácsosa, aki az indítványt is kidolgozta, a helyi rádióban a következőket mondta a javaslatról: „Nem szeretnénk megmondani az embereknek, mit süssenek, mit készítsenek a saját konyhájukban, ha továbbra is szeretnének húst enni, tegyék csak! Viszont azt sem tehetjük meg, hogy a klímaváltozás közben egy olyan termék vásárlására buzdítunk, ami a probléma egyik okozója! Tudjuk, hogy sokan lesznek, akik felháborodnak a döntés miatt, de azt is, hogy még többen vannak, akik egyetértenek vele.”
Klazes emellett abbéli reményét is kifejezte, hogy az indítványt nem csak a haarlemi önkormányzat, hanem egymás után több város is átveszi, sőt eljuthat országos szintre is. Az intézkedés egyébként nem csak a húsáru hirdetését tiltja meg, tilos lesz a fosszilis energiahordozók, az ezzel működő autók és a nyaralóhelyekre tartó repülőutak reklámozása is.
A holland húsipar is reagált a döntésre, nemtetszésüknek adtak hangot. Elmondásuk szerint az önkormányzat ezzel „túl messzire megy, úgy tesznek, mintha jobban tudnák, mi a jó az embereknek.”
A tilalom 2024-ben lép életbe, az azonnali hatálybalépését megakadályozzák azok a marketingszerződések, amiket a város önkormányzata és az iparág már korábban megkötöttek.
Forrásaink voltak:
Tovább olvasok:
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.