Hirdetés
Hirdetés

A gomba egy csoda, ez nem vitás: íme, a bőr, amit nem kell lenyúzni senkiről

2021. január 23.
Január első napjaiban méltattuk a gombát mint a jövő konyhájának fontos szereplőjét. Ismerve pedig a klímahelyzet okozta fenyegetettséget, nem is a jövő, hanem a jelen konyhájában érdemes jelentősebb szerepet szánnunk ennek az alapanyagnak, amiről nemrég kiderült, hogy az étkezésen kívül egyéb részeinek felhasználásával is tehermentesíthetjük a környezetünket. Egy új anyagot szabadalmaztattak.
Hirdetés

A gombák fenntarthatósági szempontból fantasztikus számokat produkálnak. Egyszersmind magas a fehérjetartalmuk és egyéb tápértékeik, amellyel az emberiség számára ideális tápanyagforrást jelentenek. Mindemellett rendkívül kicsi az ökológiai lábnyomuk, ugyanis minimális vízre van szükség a termesztésükhez. A január elején, Megosztó, de mégis a világ egyik legfenntarthatóbb tápláléka a gomba címmel megjelent cikkünkből idézve ennyi liter vizet igényelnek az ökoszisztémából az alábbi tömegesen termelt élelmiszer-alapanyagok:

  • 1 kg gomba — 7 liter víz
  • 1 kg burgonya— 200 liter víz
  • 1 kg káposzta — 280 liter víz
  • 1 kg csirehús — 4330 liter víz
  • 1 kg marhahús — 16 000 liter víz

Gomba és cipő?

Ígérjük, hogy nem a lábgombáról lesz szó. Essen azonban néhány szó arról, hogy miért is formálódott igény a növényi alapú, bőrt imitáló termékekre?

A vegán bőrpótló anyagok fejlesztése napjaink egyik újhullámos ipari kihívása, a vegánok szignifikánsan növekvő táborának köszönhetően. A 2019-es évet az elismert gazdasági lap, a The Economist a "vegánság évének" nevezte (ebben az írásban a Forbes holland szerzőjének hivatkozik rá), 2020-ban pedig még több hívet nyert el magának a teljes erőszakmentességet hirdető mozgalom. Nagy-Britanniában a húsmentes és növényi alapú tej- és tejtermék kategória termékei megduplázódtak az elmúlt öt év alatt, ugyanígy a szigetországban az üzletekben kapható vegán készételek aránya 2018-ban 3% volt, 2020-ban ez 16%-ot tett ki az összes eladásból.

A példákat hosszan lehetne sorolni, ám a vegán életmód egészét nem az étkezés teszi ki. Az állatvédelmet a háziállatokon túl a haszonállatokra is kiterjesztő mozgalom tagjai számára épp úgy szempont vásárláskor, hogy a kozmetikai termék, tisztítószer vagy gyógyszer előállítása állatkísérletmentesen történjen, minthogy nem hordanak szőrmét, bőrruházatot, nem használnak állati szőrből készült sminkecseteket, sőt nem vesznek bőrkanapét, illetve az autógyártásban is megjelentek már a vegán autóbőrülések.

Hirdetés

De mit is jelent egyáltalán a vegán bőr?

Természetesen bőrutánzatot. Bőrre hasonlító fogást, textúrát, kezelhetőséget, tisztíthatóságot. Avagy érthető módon a bolygó jövője felől alapértelmezett módon tudatosan gondolkodó vegánok számára sem álmaik választása a poliészter és egyéb műanyagok a természetes szőr vagy bőr helyett. Az utóbbi években ennek folyományaként előtérbe került azon természetes alapú anyagok előállítása, amelyek hasonló funkciót tölthetnek be.

Előállítottak már kőolajszármazékból utcai viseletre szánt edzőcipőt, szárított tengeri moszatból gyapjú hatású anyagot, valamint farostokból selyemszerű anyagot a ruhaiparnak.

Tavaly év végén nem kisebb cég, mint a közel 100 éve, 1924-ben alapított Adidas jelentette be, hogy vegán bőrből készült szériát dob piacra, amelynek fő alapanyaga a gomba. Azon belül is a micéliumot használják fel hozzá, amely a gombák földalatti részét jelenti, amellyel átszövik a talajt, és táplálkoznak belőle. Az Adidas egy Bolt Threads nevű start-up vállalkozás biotechnológiai fejlesztése, a Mylo elnevezésű vegán „bőr" felhasználásával gyártja a különleges sorozatot.

Kép forrása: Bolt Threads / www.boltthreads.com

A kalifornai start-up 2009 óta dolgozik – az ő szavaikkal élve – olyan projekteken, amelyekkel jobbá tehetik a világot, többek között a pókselyem textilipari hasznosításával és a gombagyökerekkel kísérleteznek, láthatóan sikerrel. A Bolt Threads-szel már olyan divattervezők és világmárkák léptek együttműködésre, mint Stella McCartney (Paul McCartney maga is harcos vegán), vagy a Kering nevű cég, amely olyan luxusmárkák márkafejlésztésén dolgozik, mint a Gucci, Saint Laurent, Bottega, Balenciaga és Alexander McQueen.

A Mylo nevű anyag / Kép forrása: Bolt Threads / www.boltthreads.com

Az Adidas 2020-ban már sikert aratott az első körben forgalomba hozott vegán cipőivel, amelyek újrahasznosított poliészterből készültek. Tavaly 15 millió pár cipőt értékesítettek az ebből a bőrpótló anyagból készült lábbelikből, a 2021-es célkitűzés pedig 17 millió pár cipő eladása. Idén bújhatnak az Adidas-vásárlók először gombából készített sneakerekbe, a cipőgyártó pedig további erőfeszítéseket tesz azért, hogy a környezeti fenntarthatóság és az állatvédelem minél nagyobb szerepet kaphasson a termékeik kidolgozásában.

Forrásaink: 1, 2

Olvasson tovább!

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram