Hirdetés
Hirdetés

A csabai kolbász jövője a prémium brandben rejlik

2016. november 28.
Szarvas Péter mindazon túl, hogy polgármesterként irányítja Békéscsabát, lelkes hagyományőrző is. Mivel Békés megyéből származik, már kisfiúként megtanulta, mennyi munka van azzal, ha valaki minőségi száraz csabai kolbászt szeretne otthoni körülmények között előállítani. Most érkezett el az életében az a pillanat, amikor szeretné, ha ez a hagyomány magasabb szintérre lépne nemcsak a megyében, hanem azon túl is. Örülne neki, ha – akár csak pilot jelleggel is – a közeljövőben néhány békéscsabai őstermelő létrehozna egy szövetséget a csabai kolbász prémium pozícionálása céljából. A gondolatokról, a tervekről és a stratégia első lépéseiről beszélgettünk vele.
Hirdetés

Hogy jött az a gondolat, hogy a házaknál lévő száraz csabai kolbászt kivigye a szabad piacra, mint prémium szintre emelt terméket?
Az életemben voltak olyan szerencsés pillanatok, hogy idegen tájakon is ismerkedni tudtam adott országok gasztronómiai kínálatával is. Ennek köszönhetően, kialakult bennem egyfajta vonzódás a gasztronómia iránt, legyen szó hazai vagy külföldi termékekről, trendekről. Az utazásaim során azt is észrevettem, hogy egy országot vagy egy tájat milyen magas szintre tud felemelni egy-egy kiemelt gasztronómia brand vagy termék. Csak példaként erre a pármai sonka vagy a tokaji borvidék tökéletes. Ennek alapján született meg az a gondolatom, hogy a Békéscsabára jellemző csabai kolbászt magasabb presztizs szintre kellene emelni. De persze nem csak ezek az élmények befolyásolnak. Csabaiként egész gyerekkoromat disznóvágáson töltöttem, aminek a mai napig élénk résztvevője vagyok. Az egyetemi évekig évente két disztnótorban vettem részt telente hajnali öttől, a leszúrástól, egészen az esti vacsoráig. Aki ezt a munkát még nem élte át, nem is tudja, mennyire hosszú is tud lenni egy ilyen nap. A felnőtté válásomat követően pedig már átalakultak a családomban is a szokások, ahogy sok más helyen. Több család a száraz kolbász készítésének adott prioritást a disznóvágás egyéb műveleteivel szemben, így számtalan titkos családi recept látott napvilágot az idő folyamán. Sokan tudják ezt a titkot a megyében, tudják, honnan lehet jó összetevőket beszerezni ahhoz, hogy büszke tudjon lenni a saját termékére. Ez Békés megyében a téli életforma velejárójává vált. Összejönnek a családtagok és elkészítik télire a saját száraz kolbászukat.
szarvas-peter-12
Erős szokások élnek a megyében a mai napig, és a szavaiból úgy tűnik, a házaknál mennyiség is van. De biztosan van valami lelki "titkos összetevő" is, ami lehetővé teszi a szabad piacra való kivitelt.
A csabai emberek büszkék. Csendes emberek, de nagyon büszkék. A mesterségbeli tudást szeretik elmesélni, másoknak megmutatni. Én rengeteget járok köztük, amit már a polgármesterségem előtt is megtettem. Nagyon szeretnék ezt a hagyományt megmutatni, hiszen alkalmas arra, hogy a város egész hírnevét megemelje. Úgy gondolom, jóval többet ki lehet hozni ebből a termékből, mint ahol jelenleg tart. Akár prémium gasztronómiai csúcstermékké is fel lehet növeszteni. Hiszen én még nem találkoztam olyan baráttal vagy ismerőssel, akinek a jól elkészített csabai kolbász ne ízlett volna amikor, megkóstolta. Ezért meggyőződésem, hogy a csabai kolbász brand-je fokozható, és a békéscsabai termelők ebben partnerek lennének.
Nyilvánvalóan már kész a koncepció is.
A jelenlegi szabályozások nem segítik, hogy az őstermelők nagy tételben, jó minőségben, kiemelkedő áron, Békéscsabán kívül is értékesíteni tudják ezeket a termékeket. De meg kell találni ennek az útját. Egy ideje már igyekszünk elméleti szinten felépíteni ezt a projektet, amelyben persze első számú tényező megtalálni azokat a termelőket, akik hajlandóak részesei lenni ennek az építkezésnek. Hiszen amíg ők nincsenek meg, addig a házakon belül maradnak ezek a már most csúcsminőségű termékek. Ne felejtsük el, nagyon sok olyan termék van most a piacon, ami rontja ezeknek a kolbászoknak a színvonalát. Nyilván ezzel szembe szeretnénk menni, hiszen a csabai kolbász régi hírnevét kell visszaadni.
Hol tartanak a tárgyalások ezekkel a családokkal?
Az elején vagyunk mindennek. Nem egyszerű ez, mert ezt a víziót kerek egésszé kell formálni ahhoz, hogy a termelőknek is érdeke legyen foglalkozni az előállítással akár nagyobb mennyiségben is. Fel kell mutatni azt, honnan kell indulni, hova lehet eljutni. A történet minden elemét a helyére kell tenni. Legyen az alapanyag, gyártás, szállítás, kereskedelmi termékek, akár egy street food termék kialakítása. Nem kell ugyanis Bécsnél messzebbre menni jó példáért ehhez, ahol szinte minden utcasarkon ott vannak a kioskok, amelyekben a különböző fajta kolbászokat árulják, teszem hozzá, nagy sikerrel. De visszatérve az emberekhez. Megvan már Békéscsabán is ennek a hagyománya. Van egy kolbász klub, ami kb. 100 tagot számol, akik nagyon tudják, mit, hogy lehet jól elkészíteni, hol vannak a buktatók, mi a csabai kolbász legféltettebb titka. Ők lennének az egyik legfontosabb pillérei ennek a projektnek. Elég banálisan hangozhat, ha azt mondom, először a hitüket kell ebbe a projektbe beleinvesztálni, de valóban így van. Viszont ők már hisznek a termékben, azért is álltak össze egy klubbá. Ám ha meg tudjuk értetni velük ennek a termék prémium szintre való emelésének fontosságát, akkor nagyon erős bázisa tudna lenni a klub ennek a kezdeményezésnek. És miért ne akarnák ők is, hogy a csabai kolbász magasabb szintre legyen emelve? A következő lépés egy szakértői gárda kialakítása lenne, ahol mindenkinek meg lenne a maga helye. Ezután referenciaüzletek jönnének létre Budapesten és/vagy egyéb nagy városokban az országban, de persze Békéscsaba is fő bázisa lenne a termék értékesítésének. De nem áll tőlem messze a gondolat, hogy éttermekben is viszont lehessen látni egy-egy előételben, vagy főételben megmutatva.
A csabai kolbász már egy létező brand a maga jó és rossz minősítésével. De inkább sajnos a nem jó irányba hajlik a megítélése. Hogy próbálja a tömeggyártás mellett a magas prémium minőségét felépíteni?
A tömeggyártás egy elfogadott dolog, nem is igazán lehet ellene mit tenni. A csabai kolbász viszont hagyományos kézműves, házitermék. Azt kell elkerülni és azt kell figyelni, hogy a csabai hírnév alatt ne áruljanak olyat, ami nem prémium minőségű. De a csabai kolbász már több évtizede létező brandje egyúttal segít is nekünk. Nekünk erre a hírnévre kell felépíteni egy prémium minőség kommunikációját. De nagyon nehéz lesz rendet tenni a fejekben, mert néha blogokon, újságokban olvasok a csabai kolbászról úgy, hogy már a sorokból érződik, az illető nem is azt kóstolta. De ami a mi kommunikációnk erőssége lesz, hogy ezek a kolbászok házaknál készülnek. Innentől válik ez igazán „népneveléssé” is egyben.
Itt egy védett terméknévről beszélünk. Mi lesz az Önök kolbászának a neve?
Nincs még meg a pontos név, de azt tudjuk, hogy kötődnie kell a város nevéhez mindenképp, már csak ha a város image növelését nézzük. Ebben is fontos szerepe lesz a szakértői gárdának. Hiszen ez is egyfajta marketing eszköz lesz. Nem szabad elfelejteni, marketing eszközökre mindig szükség van egy ilyen brand bevezetésénél. Ezért már itt is vannak ötletek, de még van mit ráfűzni erre a gondolatsorra is. Aztán eljutunk a sok elméleti építkezés után a gyakorlathoz. Ahol mindent csak kicsiben lehet kezdeni, pilot jelleggel. Mert mi van akkor, ha tévúton járunk? Nem igazán gondolnám, hogy így van, de mi van, ha mégis?
Van esetleg valami kézzel fogható visszajelzésük valahonnan, hogy jó úton haladnak ezzel a gondolattal?
Igen. Kabinetvezető kollégám másfél hónappal ezelőtt a bécsi nagykövetség meghívására egész nap kóstoltatott a követségen külföldieknek. Ötféle termelő kolbászát vitte ki, és nagyon nagy sikere volt, többen jöttek vissza kóstolni, és nagy volt az érdeklődés a beszerzést nézve is.
A piacon nagyon nagy mennyiségre lesz szükség. Tudnak-e valamilyen segítséget nyújtani akár a tenyésztésben, akár a termékek előállításában? Hogy tudnak ilyen téren a projekt szereplői mellé állni?
Közvetlen támogatást a város nem tud biztosítani a termelőknek. De azt gondolom, elég támogatás lesz, ha sikerre visszük a csabai kolbász prémium pozícionálását, és a jelenlegi árszinthez képest 50-60%-kal magasabb áron tudják majd eladni a terméket. Ahhoz, hogy valaki átgondolja ezt a koncepciót és eldöntse, részt kíván-e venni ebben a folyamatban, ahhoz nem kell a városnak direktben támogatnia a termelőket. Tudni kell, ezek a termékek már meg vannak a házaknál. Itt annyi jelenleg a feladat, hogy ki kell vinni a piacra, és prémium minőségként kell értékesíteni. De ha valakinek szüksége van mégis támogatásra, most nagyon sok EU-s forrás van a vidékfejlesztési programban, ahonnan tudnak a munkafolyamatokra tőkét elnyerni. A pályázatírásban tudunk profi pályázatírót ajánlani, így ezzel senkinek nem lesz gondja. És ne feledjük a segítségnyújtás tekintetében, hogy a városnak már most van egy nagy rendezvénye, ahol meg lehet ismerni ezeket a kolbászokat. De mi ezt is szeretnénk kibővíteni más időszakokban több, kisebb rendezvénnyel, ami csak a csabai kolbászról szól. De lényegi elemként ezt is ki kell alakítani.
Hány termelőről beszélünk összesen?
Tudni kell, hogy Békéscsabán nagyon sok család készít kolbászt, de jelenleg körülbelül 20-25 család foglalkozik őstermelőként hagyományos csabai kolbász készítéssel, értékesítéssel. A házi jelleg miatt a piaci részesedés korlátozott, de nem is fontos, hogy azonnal mindenhol jelen legyünk, hanem először inkább csak a prémium, házitermékeket kínáló helyszíneket céloznánk meg. Mindent teszteléssel szeretnénk kezdeni és szigorú utóellenőrzéssel, hogy lássuk a további utat magunk előtt. 20 termelővel is végtelen nehéz lesz ezt az egész koncepciót elindítani.
Békéscsabán lesz egy kiemelt helyszín a bemutatásra?
Igen, Békéscsabán van az Alföld egyik legnagyobb értékesítő tere, a városi piac. Szeretnénk ezt a piacot továbbfejleszteni, amire már nem csak a koncepció, de a tervek is megvannak. Itt sok őstermelő árul rendszeresen és többen értékesítenek házi kolbászokat, tőkehúsokat, cigánkát. Aki eljön erre a piacra, most is tud kóstolni, a termelők szívesen beszélgetnek az érkezőkkel. Az a vágyam vagy az álmom, hogy létrehozzunk egy gasztroutcát a piacon belül, aminek a fő terméke persze nem lehetne más, mint a csabai kolbász, de persze más kiegészítő termékek is lennének. Sajt, brindza, savanyúság, méz, gomba, lángos, stb. Mivel jelenleg a piac fedett része most még nem igazán nagy, ennek a bővítése van most napirendi ponton. Az infrastruktúra-fejlesztés mellett fogjuk az árusokat segíteni marketing eszközökkel is.
Mikorra vár Polgármester Úr látható eredményeket?
Amint megtaláljuk a termelőket és azokat a szakembereket, akik szakértőként részt szeretnének venni ebben a munkában, máris könnyebb lesz látni ezeket a dátumokat. Én azt gondolom, hogy tavasszal már lennie kell olyan rendezvényeknek, amelyek csakis a csabai kolbászról szólnak. De, hogy a város hírnevének mikorra tud jó lendületet adni, arra nem tudnék válaszolni. De egy éven belül mindenképp látnunk kell, hogy jó-e az irány, vagy sem.
Hogyan látja a jövőt?
Azt gondolom, az irány mindenképp jó. Az előfordulhat, hogy a kezdetekkor lesz néhány bizonytalan lépés, de az, hogy az iránnyal baj legyen, azt nem gondolnám. Tudni kell, a Békés megyében élő kolbászkészítő szakemberek kezdenek elöregedni. A fiatalok közül nagyon kevesen vannak, akik kolbászkészítéssel, értékesítéssel szeretnének foglalkozni. Legtöbbjük inkább elmegy a fővárosba, külföldre, vagy mással foglalkozik. A csabai kolbász prémium pozícionálása azt is tudná szolgálni, vagy legalábbis erősen benne van a terveinkben, hogy a fiatalok érdeklődését felkeltsük, és érdekessé tegyük számukra ezt a szakmát. Ha látják a későbbiekben, hogy a csabai kolbász egy prémium termék és ebből családok tudnak megélni, akkor talán többen kedvet kapnak, és ezt a hivatást választják akár a saját családjukon belül továbbörökítve, akár más, idős szakembertől megtanulni. Hiszen a recept nem bonyolult. Az egy papíron is elfér. Mégis, van mit tanulni és továbbörökíteni.


 
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram