Hirdetés
Hirdetés

A 3 Michelin-csillagos Mirazur atyja hamburgerezőt nyit – Mauro Colagreco burger hitvallása

2021. január 29.
Csúcsgasztronómia és hamburger és fenntarthatóság – mindez Szingapúrban.
Hirdetés

A műfaj persze nem ismeretlen a csúcsgasztronómiában. A Michelin-csillagokkal szépen megszórt Gordon Ramsay-birodalom részét épp úgy képezi burgerező, mint az amerikai szupersztárséf, Wolfgang Puck cégcsoportját (Las Vegas-ban mindkettőjüknél ehetünk hamburgert). Első hallásra mégis szimbolikusnak hat a Covid-válság idején, hogy a World's 50 Best Restaurants 2019-es világ legjobbja, a Mirazur séfje egy hamburgerezővel folytatja szakmai útját. Vagy mégsem egy tipikus covidos éttermi manőverrel állunk szemben?

Mauro Colagreco és egy citromfája – a mentoni citrom világhíres

A Peak Magazin szingapúri kiadása is beszámolt Mauro Colagreco új nyitásáról, a Carne ugyanis az ázsiai városállamban nyílik. Az olasz és argentin felmenőkkel bíró séf Franciaországban csinált karriert, és 2019 volt Colagreco nagy éve. Mentonban (most is) működő éttermét, a Mirazurt a világ legjobb éttermének szavazták meg a World's 50 Best Restaurants éves rangsorában, és ugyanebben az évben érkezett a harmadik Michelin-csillag a Côte d’Azuron található étteremnek.

Etikus választások az étlapon

Ezekben a magasságokban a séfek neve kiválóan exportálható is. A szingapúri burgerezőnek azonban van előélete, ugyanis Colagreco Buenos Aires-ben alapította meg az első Carnét, amelyet még két étterem követett. Az argentin fővároson kívül további két burgerező nyitásán dolgoznak, a koncepció tehát működőképesnek bizonyult. A fenntarthatóság égisze alatt helyben előállított húsokat és terményeket használnak az ételeik elkészítéséhez, Argentína pedig tudvalevőleg kedvez a top minőségű marhahúsok helyi beszerzéséhez.

Beszerzés / Fotó: Carne, Buenos Aires

Szingapúr ellenben egészen más terep. Növénytermesztésre alkalmas földekben, legeltetésre ideális mezőkben érthető módon nem bővelkedik az európai szemmel egészen hihetetlen sűrűn lakott ázsiai törpeállam. Colagreco mégis engedett a szingapúri csábításnak, abban pedig biztos lehet a csúcsgasztronómiára rendkívül nyitott helyi közönség, hogy a Carne náluk is képviseli küldetését a kizárólag lokális alapanyagok használatával. Négyéves működésük alatt ők lettek ugyanis az első hamburgerlánc a világon, amely kiérdemelte a Certified B Corporation bizonyítványt. Ezt a megkülönböztető jelzést olyan vállalkozások viselhetik, amelyek bizonyítottak a fenntarthatóság és a „világ jobbá tételének" előmozdításában.

Kizárólag helyi alapanyagokból: marhahús, grillezett gomba, Juan Grande kézműves sajt, sült hagyma, bio paradicsom a burgerben / Fotó: Carne, Buenos Aires

A francia riviérán található 3 Michelin-csillagos Mirazur étlapján épp úgy főszerepet kapnak a helyi termelők és manufaktúrák, mint az argentín Carne burgerezőkben. Olyannyira hangsúlyos a beszerzések forrása, hogy az ételek elnevezéseiben a beszállítók nevei is szerepelnek (erre már itthon is több pozitív példát találunk). A gazdálkodóknak is világraszóló elismerést jelenthet Colagreco éttermeiben ilyen kiemelt szerephez jutni. A séf üzenete egyértelmű: a földeken, az állatokkal és a műhelyeikben dolgozók nélkül ő sem tehetne csúcsminőségű alapanyagokból megkomponált ételeket az asztalokra.

Fine dining by Mauro Colagreco: a franciaországi Mirazur idei Valentin-napi “Rózsa-fogása": Szent Jakab-kagyló, erőleves grillezett mandulával, Aquitaine kaviár / Fotó: Mirazur, Menton

Így emeli Colegreco a gasztronomiát gazdasági, társadalmi és ökológiai üggyé az ökológiai lábnyom csökkentésével, a helyi kisvállalkozások támogatásával és tudatos promótálásával. A sokak fejében rossz hírű junkfoodként élő hamburgerek friss, tápanyagokban gazdag hozzávalókból készítése szintén mutatja az utat:

nem csak az elvont fine dining ételek képviselhetik a haladó gasztronómia szellemiségét.

A világhírű séf tehát nem azon a vonalon mozog, mint például a koppenhágai Noma, akik a fine dining 2020-as ellehetetlenülése okán hamburgerezővel és borbárral jelentkeztek be ideiglenesen. Azt az etikai hozzáállást és csúcsminőséget, ami Colagreco védjegye a gasztronómiában, a hamburgerezőlánca már évekkel a Covid felbukkanása előtt képviselte.

Az üdítő is helyi véllalkozást támogat / Fotó: Carne, Buenos Aires

Mauro Colagreco és csapata februárban nyitja meg az első Carnét Argentínán kívül, a séf által képviselt argentin-olasz-francia vonalért pedig minden bizonnyal rajongani fog a szingapúri közönség.

Forrásaink: 1, 2, 3, 4

A koppenhágai Noma hamburgeres „túléléséről" itt olvashat!

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram