Hirdetés
Hirdetés

13 étel, amit jobb lenne kerülni: igen, a felvágottak is köztük vannak!

SZERZŐ: diningguide
2020. október 27.
Az vagy, amit megeszel — tartja a mondás. Az Eatthis.com egy hiteles forrásokra támaszkodó összeállítást közölt, listázva a legegészségtelenebb harapnivalókat, készen vásárolt termékeket. Szomorú felsorolás, pláne, ha találunk köztük kedvenceket. A 15-ös listából az itthon is elérhető, általánosabb éleleket választottuk ki.
Hirdetés

Rögtön az elején le kell szögeznünk, hogy ez egy amerikai cikk, az ő étkezési szokásaikra igazítva. Sztereotip lenne, ha minden amerikai állampolgárt szájból kilógó fél csirkékkel és hón alá csapott fánkos zacskókkal képzelnénk el, de tény, hogy a feldolgozott, gyorsan fogyasztható ételek kultusza tőlük indult és még mindig sok közegészségügyi gondot okoznak az ilyesfajta élelmiszerek. Az egészséges ételek egyre népszerűbbek, a bio, a diétás, light minősítés misztifikálása is jellemző rájuk. Nemzettől függetlenül a legjárhatóbb út természetesen a változatos, élelmi rost-és vitamindús "tiszta étkezés" életmódszerű követése lenne, de idő- és anyagi erőforrások esetleges hiánya miatt talán ez a legnehezebb küldetés.

Egy alkalmanként elfogyasztott rántott csirke, neves cukrászdából rendelt fondant bevonatú torta, vendégségben csipegetett burgonyaszirom, ebédszünetben rendelt bagel szendvics nem okoz végzetes problémákat. A feldolgozott, rossz minőségű, fáradt olajjal és rengeteg tartósítószerrel készült ételek a bajosak, pláne, ha rendszeresen fogyasztjuk őket. A minőségi alternatívákat érdemes kipróbálni és otthon is kísérletezni velük.

Burgonya chips

Csak egyet...hogyne! Nincs az az ember, aki kibírja, hogy ne markoljon bele a sós-zsíros krumplitömegbe. Az angolszász országok kedvence, az ecetes-sós verzió vezeti a listát: egy zacskóban megtalálható a napi ajálott sófogyasztás egyharmada, nagyjából 1/4 teáskanálnyi mennyiség. És akkor még szót sem ejtettünk a zsírtartalmáról. A chipsek jobban hizlalnak, mint a cukros üdítők és a feldolgozott húsok. Pedig az újabb, édes-savanyú, pikáns változatok tényleg hívogatóak.

Rántott csirke

Hogy lehet egy alapvetően fehérjedús és tápláló alapanyagból egészségtelen ételt készíteni? Forró, fáradt, rossz minőségű olajban kell kisütni. Nem elég, hogy megszívja magát üres kalóriákkal az olaj miatt, de ezek olyan transzzsírok, melyek a lehető legrosszabbat teszik az érrendszerrel, a szívvel és elzsírosodáshoz, túlsúlyhoz vezetnek. Különösen igaz ez a gyorséttermi változatokra — néha beleférhet otthon a vasárnapi ebéd kedvenceként, friss olajban, netán sütőben sütve.

Fondant

Gyakorlatilag egy ehető gyurmáról beszélünk, ami adagonként kürülbelül 25 gramm cukrot tartalmaz és ha ez nem lenne elég, még zselatinnal, glicerinnel is felturbózzák. Ez a glicerin pedig olyan vegyület, ami igazoltan károsítja a veséket. Ez is nagy mennyiségben igaz, egy-két szelet gyönyörű tortától nem kerülünk kórházba.

Fánk

Liszt, cukor, hidrogénezett növényi zsírok — mindez olajban kisütve. Hiába mennyei egy töltött fánk, sajnos igazi koleszterinbomba, amit jobb lenne elkerülni. A szalagos fánk se semmi, de az amerikai cukormázas-színes-pudingos variációk a legdurvábbak.

White Russian koktél

Egy White Russian koktél hozzávetőlegesen 600 kalóriát tartalmaz, amiből 16 gramm a cukor. Sokk a szervezetnek és a vonalaknak is. A szirupos-tejszínes, régi típusú koktélok ideje szerencsére már lejárt, a modern kevert italok esetében elég az alkohol cukortartalmával foglalkozni, mert a bartenderek mindent megtesznek, hogy ne csak finom legyen, de könnyed is maradjon a koktél.

Felvágottak

A nátrium-nitrát egy olyan nátrium-só, amit tartósításhoz használnak és gyulladást okozva szépen lassan segíti az ereket a meszesedéshez. A túltartósított, feldolgozott felvágottak sajnos nagyon egészségtelenek, ezekből is érdemes a házit választani. Egyébként sincs jobb a házi füstölésű kolbásznál, a háztáji szalonnánál. Bőven rálicitálnak az ipari verziókra.

Konzerves levesek, egytálételek

Az American Heart Association hatos "salty six" listáján szerepelnek a konzerves levesek és egytálételek is. Dugig vannak sóval és tartósítószerekkel, veszélyeztetik a szív egészségét. A gyorsan, könnyen, csupán melegítéssel készülő tartós élelmiszerek itthon sem ismeretlenek, gondoljunk csak a sólet-babgulyás-lencsefőzelék kempingezős szentháromságra. Kiránduláskor beleférnek, de azért a hétköznapokat ne velük oldjuk meg!

Margarin

Sosem érnek véget a viták, hogy vaj vagy margarin, mert a világ két táborra oszlik és az egyik tábor a növényi zsiradékot isteníti, míg a másik a tejalapú vajra esküszik. Jelen állás szerint a vaj tűnik kíméletesebbnek és persze finomabbnak is. A mennyiségi margarin fogyasztása hozzájárul a szívkoszorúér-betegség kialakulásához.


*Utólagos kiegészítés: részben a hazai, rendkívül szigorú transzzsírsav-rendeletnek köszönhetően a Magyarországon forgalmazott margarinok transzzsírsav-tartalma már jó ideje elenyésző, így ezek az élelmiszerek nem hozhatóak összefüggésbe a transzzsírsavak egészségre gyakorolt hatásaival. További érdekesség, hogy a zsírok természetes módon is tartalmaznak transzzsírsavakat, így többek közt előfordulnak a húsokban és tejtermékekben is, így a tejszínben vagy a vajban is megtalálhatóak. Sőt még a hidegen sajtolt olívaolaj is tartalmaz nyomokban transzzsírt. Ezenkívül nagyobb hő hatására a mindennapi háztartásban is keletkezik a főzés során transzzsírsav, azokat tehát a normál, vegyes táplálkozásból teljesen kiiktatni lehetetlen.


Hotdog

Tudjuk, hogy a rossz minőségű, tartósított, állománynövelőkkel és maradék húsokkal duzzasztott virslik nem túl tápláló élelmiszerek. Ráadásul a telített zsírok miatt szintén emelik a koleszterinszintet. Nem beszéltünk még a gyenge bucikról és a cukorral telenyomott ketchup-mustár-majonéz kombinációról. Persze, remek, minőségi hotdogot is ettünk már — a modern konyhaművészet egyik vívmánya az ártalmas ételek konszolidálása.

Növényi burgerek

Jó opció lehet a növényi táplálkozás, de csak akkor, ha a fehérjét feldolgozatlan formában visszük be a szervezetbe. A növényi húspótlók tele vannak telített zsírokkal, cukrokkal és ezáltal ugyanolyan károsak lehetnek, mint egy virsli, vagy előre bekevert, nem színhús burgerpogácsa. A húspótlók sokszor a cukrok mellett irreális mennyiségű sót tartalmaznak. Szerencsés átolvasni a húspótlók tartalmát, és ha nem tűnnek szimpatikusnak, otthon gyúrni inkább növényi tallérokat.

Cukrozott gabonapelyhek

Jobb ha tudjuk, a cukros gabonapelyhes reggeliben több a rossz szénhidrát, mint a rost. Érdemesebb natúr zabpehelyből kását készíteni és gyümölcsökkel, magvakkal ízesíteni. Finomabb, egészségesebb, táplálóbb.

Hasábburgonya

A legtipikusabb gyorséttermi köret, amit az amerikaiak nemcsak magában fogyasztanak, hanem emelnek a téten és a mozis nachos mellől ismert folyós, bolti sajtszósszal csurgatják a ketchup/majonéz mellett/helyett. Ez a só, cukor és zsírbevitelen is dob, ha nem lenne elég az olajban sült mélyhűtött burgonya. Természetesen ebben az esetben sem kell lemondani a kedvencről, sokkal szerencsésebb a házi verziók készítése, mint az előre csomagolt hasábok.

Bagel

Fehér liszt, de annyi, mintha 5 kisebb toastkenyeret fogyasztanánk — ennyi liszt kerül egyetlen bagelbe, amit az amerikaiak legalább annyira szeretnek, mint mi a sima tejes zsömlét. Körülbelül 250 kalóriáról beszélünk a bagel esetében, ami nem tűnhet annyira magasnak, de mégis azzá válik, ha a fogyasztás után egészen hamar újra megéhezünk. Annyi remek kovászos pékáruval találkozni ma már...válasszuk őket!

Forrás: Eatthis.com

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram