Hirdetés
Hirdetés

Ha netán az a sanda gyanúnk támadt volna, hogy a borospoharak mérete az utóbbi években nőttön-nőtt, bizony nem tévedtünk.
A poharak mérete talán még drasztikusabban nőtt, mint gondolnánk: brit tudósok (!) kutatása szerint a borospoharak az elmúlt 300 évben csaknem hétszeresükre nőttek. Különösen az utóbbi két évtizedben szembetűnő a növekedés: Nagy-Britanniában a kilencvenes évek óta kétszeresére duzzadtak a borospoharak.

Forrás: Walmart.com

Űrmértékek az űrkorszakban

A Cambridge-i Egyetem kutatói 411 poharat vizsgáltak meg az 1700-as évektől napjainkig. Míg az átlagos pohár az 1700-as években 66 ml-es, vagyis alig több, mint fél deciliteres volt, addig a 20. század elején már 230 ml bor fért a poharakba. Száz évvel később, a 2000-es évekre már 416 ml, vagyis több, mint négy deciliter volt az átlag.
Csak az elmúlt két évet nézve ez a szám még tovább nőtt: az átlagos borospohár 449 ml-es, amibe egy átlagos borosüveg tartalmának több mint fele belefér. Azt is vegyük figyelembe, hogy ez csak az átlag.

Egyes modern dizájnpoharakba akár 750 ml bort is tölthetünk. Igen, egy egész palack tartalmát.

Mi áll a méretnövekedés mögött?

Az elmúlt 300 évben nem csak az üvegkészítési eljárások változtak meg, hanem a borfogyasztási szokások is. A borospohár méretének növekedésével egyidejűleg a poharak árai csökkentek, az általános szociális jólét pedig nőtt. A borfogyasztás társadalmi megítélése és szerepe is óriási változáson ment keresztül: gyakrabban és kötetlenebbül iszunk, mint hajdanán, mindemellett nem múló divat is.
Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy egy igazi borrajongó sosem töltené csurig a poharát. Az extra hely ugyanis arra szolgál, hogy a bor lélegezni tudjon, miután kitöltöttük. Ennek ellenére nem árt óvatosnak lennünk, ha korlátozni szeretnénk a napi vagy a heti alkoholfogyasztásunkat. Nagy-Britanniában jelentősen megugrott az utóbbi évtizedekben a borfogyasztás mértéke. A kutatók arra nem adtak egyértelmű választ, hogy ez mennyiben köszönhető az egyre öblösődő borospoharaknak.
Forrás. Képek forrása.

FACEBOOK TWITTER GOOGLE PLUS